Deze morgen hebben we het over het dissociëren van Een
Cursus in Wonderen. Dit is de subtitel van een boek dat recentelijk verschenen
is met de titel ‘Het einde van onze ontsnapping aan Liefde – van de dissociatie
van Een Cursus in Wonderen naar aanvaarding’. Zoiets. Ik heb het alleen
geschreven en ben de precieze titel ervan vergeten. J In ieder geval is het een
belangrijk thema omdat het gaat over een vrij levendige ervaring die de meeste
studenten van Een Cursus in Wonderen hebben, nl. dat men leest wat de Cursus
zegt of men is hier aanwezig voor een workshop of een studiebijeenkomst en men
voelt dat men op dezelfde golflengte zit met wat men leest of hoort, alles
klinkt volkomen logisch om dan het boek op zij te leggen of het auditorium uit
te stappen en gelijk terug te keren naar de normale typische reacties van het
ego: de wereld wordt werkelijk gemaakt, de wereld heeft macht over hen,
oordelen worden gerechtvaardigd, er wordt toegegeven aan hun speciale relaties,
enz. enz. En dit is een heel gebruikelijke ervaring.
Bijna een gelijksoortig iets waarover bijna elke student van
Een Cursus in Wonderen kan meespreken is dat hij of zij een passage uit de
Cursus leest, beneden aan de bladzijde komt of aan het einde van een paragraaf
en elk woord dat men zonet gelezen heeft reeds vergeten is. Dit is niet omdat
zij niet slim genoeg zijn, maar het gaat werkelijk om de angst. Het is alsof
hun ogen, hun denkgeest de woorden leest en er aan de hersenen en de ogen een
signaal gegeven wordt dat zegt ‘sla hier geen acht op’. Je komt dus aan het
einde van de pagina of de paragraaf en verrek je hebt er geen aandacht aan
besteed. Dit zou wellicht niet het geval geweest zijn wanneer je iets in een
tijdschrift leest, de krant of een of ander verhaal. Maar wanneer het de Cursus
betreft raakt ons ego er vrij snel bij betrokken.
Reeds van in het begin herkennen we dat wat we aan het lezen
zijn en wanneer we dit opvolgen, we het niet alleen intellectueel geloven, maar
het ook integreren in onze dagelijkse ervaringen dat dit het einde van het ego
inluidt want dit maakt niet alleen het denksysteem van speciaalheid, aanval,
enz. ongedaan, het zal uiteindelijk het einde zijn van het individu die we
denken te zijn en daarom moeten we onszelf voortdurend beschermen.
Het is in feite ook zo, zoals elke student van Een Cursus in
Wonderen inmiddels wel weet, dat wij letterlijk de wereld gemaakt hebben op het
macro-kosmische niveau en op microkosmisch niveau hebben we ons individueel
lichaam gemaakt en noemen dit ons leven en dit om te ontsnappen aan de
bedreiging in onze denkgeest. Het ego zegt ons dat die bedreiging de wraak van
God is – wat natuurlijk een leugen is. De echte bedreiging is dat ons
keuzemakende zelf herkent dat hij zich vergist heeft door voor het ego te
kiezen en dus opnieuw kiest. Dat is de bedreiging! En wanneer we opnieuw kiezen
en naar de Stem luisteren van de Heilige Geest Die ons zegt dat de afscheiding
nooit is gebeurd – wat het Verzoeningsprincipe is – dan volgt hieruit dat alles
wat voortvloeit uit dit geloof in de werkelijkheid van de afscheiding ook niet
is gebeurd, wat dus wil zeggen dat wij er ook nooit geweest zijn.
Zoals het begin van hoofdstuk 28 uit de tekst zegt
(T28.I.1:6-7): de wereld was reeds lang voorbij en de gedachten die haar
gemaakt hebben bestaan niet langer.’ We houden ons dus vast aan een herinnering
die nooit gebeurd is of dat wat leek te gebeuren werd, in dat moment waarop het
leek te gebeuren, reeds ongedaan gemaakt.
Dit is dus de angst die we kennen en dit leidt ons aan de
ene kant tot het grijpen naar Een Cursus in Wonderen waarbij we geloven wat hij
zegt, maar aan de andere kant – de kant die onze ervaringen en ons dagelijks
leven vertegenwoordigt – waardoor we het vergeten en het erop lijkt dat er een
barrière is, wat in de psychologie ‘dissociatie’ genoemd wordt, waarbij we ons
van iets waar we bang van zijn losmaken. En omdat het onderricht van Een Cursus
in Wonderen ons zo ongerust maakt en ons zo beangstigd omdat ons eigenlijk
bestaan bedreigd wordt dissociëren wij ons ervan en zetten een stap opzij,
ervan weg. En terwijl we dit intellectueel wel aanhangen, beleven we toch ons
dagelijks leven alsof dit niet waar is.
Wat er nu nodig is eens we dit gewaar worden is niet meer
dan dat we ons hiervan echt bewust zijn. Het ergste wat we kunnen doen is ons
te verzetten tegen die angst, te proberen deze barrière van dissociatie te
doorbreken waardoor hij eerder aangesterkt wordt.
Wat Jezus ons nu vraagt om te doen is te kijken, met hem,
naar de angst voor de Cursus waarvan een deel van ons dit omhelst, ons leven
aan geeft, waarvan we zweren hieraan vast te houden, enz. en hiernaar te kijken
en te beseffen dat dit mij angstig maakt en dat is omwille van de angst die de
enige manier is om mijzelf te beschermen, mijn speciale individuele zelf is
door mij af te splitsen of mij ervan te dissociëren en hierbij geloven dat ik
kan ontsnappen aan de liefde omdat in de aanwezigheid van de volmaakte Liefde,
die de enige echte Liefde is, er geen ruimte is voor individualiteit. Waar geen
ruimte is voor dualiteit. Geen ruimte is voor speciaalheid. Er is enkel die
volmaakte Liefde die geboren is uit de volmaakte Eenheid van God en Zijn
schepping.
Dus, nogmaals, het enige wat we moeten doen is in eerste
instantie ons bewust worden dat we ons dissociëren en onszelf hierover niet
veroordelen, onszelf hierover niet schuldig voelen, maar er ook niet aan
toegeven of beredeneren, maar die angst naar de liefdevolle aanwezigheid van
Jezus in onze denkgeest te brengen waardoor een einde komt aan deze
dissociatie. Dit doen we, dag in en dag uit door voortdurend deze lessen van
vergeving in praktijk te brengen door zonder oordeel naar de wereld te kijken
en door op een zachtaardige manier naar alle mensen te kijken.
Dit is het begin voor het ongedaan maken van dissociatie
omdat het denksysteem van het ego allesbehalve zachtaardig is. En door dit dus
dag in en dat uit te oefenen komt er een einde aan deze afsplitsing en brengt
dit ons terug naar de liefde waar we misschien bang voor zijn, maar waar we
ook, meer dan iets anders, naar verlangen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten