Deze les raakt gelijk het doel van Een Cursus in Wonderen
aan. We kunnen trouwens zeggen dat alleen dit doel ons zal helpen om het
egodenksysteem te begrijpen, om de rol te begrijpen die de wereld in dit
denksysteem speelt en hoe we door dit doel van de wereld te veranderen het plan
van het ego ongedaan wordt gemaakt.
(1) Bedoeling is
betekenis. Het idee van vandaag verklaart waarom niets wat jij ziet iets betekent.
Jij weet niet waar het toe dient. Daarom is het voor jou zonder betekenis.
Alles is in jouw hoogste belang. Dat is waartoe het dient; dat is de bedoeling
ervan; dat is wat het betekent. Door dit in te zien worden je doelen eenduidig.
Door dit in te zien krijgt wat je ziet betekenis.
Jezus haalt vorige lessen aan, waaronder de les van hiervoor
en helpt ons zo bewust te worden waarom niets hier enige betekenis heeft. Iets
heeft voor ons betekenis alleen maar omdat we niet begrijpen waarvoor het
staat, wat dus voortvloeit uit het feit dat we niet weten wat ons hoogste
belang is. We denken dat dit te maken heeft met het invullen van onze speciale
behoeften of dit nu fysieke of emotionele zijn, terwijl wat werkelijk in ons
belang is, is leren te vergeven. Dat is waarom alles in deze wereld in ons
hoogste belang is wanneer we voor de juiste Leraar kiezen. Elke situatie of
relatie kan een leerschool zijn waarin we geholpen worden te leren begrijpen
dat de wereld die we gemaakt hebben afkomstig is van onze aanvalgedachten en
dat alles een herinnering kan zijn dat we steeds de keuze hebben om op een
andere manier naar de wereld te kijken. Dit proces, zoals we reeds gezien hebben
en nog veel keren zullen tegenkomen, leidt tot het anders waarnemen van het
probleem waardoor we ons hoogste belang begrijpen - van het lichaam naar de denkgeest. Het bereiken van een dergelijke waarneming is het
hoofddoel van deze lessen om natuurlijk ook het doel van Een Cursus in Wonderen.
Het ego ziet de betekenis en het doel van alles in deze
wereld als een mogelijkheid om zijn speciale noden te bevredigen. Jezus ziet de
mogelijkheid om hier op een andere manier naar te kijken door ons tot hem te
wenden en zo te leren dat er inderdaad een andere manier is om naar alles te
kijken. Deze andere manier van kijken die in de drie stappen is samengevat en
die vernoemd wordt in les 23, is ons te realiseren dat wat we buiten ons zien een
projectie is van wat we eerst binnen in ons hebben waargenomen. Jezus leert ons
dus om onze aandacht van het lichaam te veranderen naar de aandacht van de
denkgeest.
Onze waarnemingen en de manier waarop we onze persoonlijke
wereld zien en inrichten komt vanuit een houding van het ego; we hebben zekere behoeften
die gebaseerd zijn op ons afgescheiden bestaan en die ons voorschrijven hoe we
de wereld en de mensen in de wereld moeten zien. Maar nu we een leraar hebben
die ons aantoont dat wat we buiten ons zien een projectie is van onze
innerlijke gedachte, kunnen we deze gedachten veranderen. Zo krijgt de wereld een
betekenis met een nieuw doel, nl. een leerschool waarin we door vergeving onze
lessen leren.
Jezus zegt dat het doel alles betekent en er zijn er twee.
Enerzijds is er het doel van het ego om ons hier in de wereld vast te houden
zodat onze individualiteit veilig is en anderzijds is er het doel van de
Heilige Geest die ons bewust maakt dat er geen wereld is omdat er niets in ons
is dat enige verdediging nodig heeft. Zo is het nieuwe doel van de wereld om
ons dit gelukkig feit te leren inzien, nl. de verlossing van ons geloof in
schuld. Het deel ‘Waarneming en keuze’ in de tekst vat dit tweevoudig doel van
onze gespleten denkgeest samen:
Maar deze wereld heeft er twee
die haar gemaakt hebben en die zien haar niet beide als hetzelfde. Voor elk
heeft ze een andere bedoeling en voor elk is ze het volmaakte middel om het
doel te dienen waarvoor ze waargenomen wordt. … Er bestaat een andere bedoeling
in de wereld die door dwaling werd gemaakt, omdat ze een andere Maker heeft die
haar doel kan verenigen met de bedoeling van Zijn Schepper. In Zijn waarneming
van de wereld valt er niets te zien dat niet vergeving en de aanblik van
volmaakte zondeloosheid rechtvaardigt. (T. 25. III. 3:3-4; 5:1-2)
Zo wordt de nieuwe wereld van vergeving, gemaakt door de
Heilige Geest, een correctie en vervangt ze de met fouten-gevulde wereld van
schuld en haat gemaakt door het ego.
(wordt vervolgd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten