Vandaag hebben we een basisles in rekenen waarin we zullen
leren dat 2 + 2 = 5. Dit is een thema waar ik het hier op de Foundation vaak over
heb en het is afkomstig uit de ‘Aantekeningen uit het ondergrondse’ van Dostojewski
waar de ondergrondse mens, die zich afzet tegen de gemeenschap, zegt dat hij
wil geloven in een wereld waar 2 + 2 = 5.
Voor het eerst heb ik dit gelezen toen ik nog op school zat
en het heeft altijd een grote invloed op mij gehad. Het is een prachtige manier
om hetzelfde te zeggen als Een Cursus in Wonderen, maar dan op een andere
manier.
Iedereen in deze wereld is ervan overtuigd dat 2 + 2 = 4 en
wanneer een kind op school zou beweren dat 2 + 2 = 5 dan zou het niet al te
best scoren in rekenkunde.
Naarmate we opgroeien en leren hoe we moeten overleven in de
fysieke wereld waar we te maken hebben met ons fysieke lichaam, met ons
psychisch lichaam en met de lichamen van anderen, is het belangrijk dat we de
wetten en de regels van de wereld leren, met name dus dat 2 + 2 = 4. Dit brengt
ons wel niet naar huis en zal ons niet helpen om te ontwaken uit de droom.
In feite is 2 + 2 = 4 een van de hoekstenen van deze droom
van de wereld. In les 76 van het werkboek zegt Jezus ons dat we onder geen
andere wetten staan dan die van God. En op een zachtaardige manier steekt hij
de draak met alle wetten waarvan wij geloven dat we er moeten aan voldoen:
veiligheidsvoorschriften, wetten van relaties, ziektes, allerlei andere soorten
wetten die we hieruit afleiden: de wetten van slijtage, van ouder worden, de
wetten van leven en dood, religieuze wetten, enz. Maar al deze wetten maken deel uit van het
denksysteem van het ego die zegt dat dualiteit werkelijk is en dat non-dualisme
of eenheid een illusie is, dat het de manier is waarop we verlossing zullen
bereiken via deze wereld en hoe we leren met deze wereld om te gaan ook al
wordt gezegd – en dat is iets wat de meeste religies doen – dat er een
realiteit is die voorbij deze wereld ligt. Maar deze religies houden nog steeds
vast aan wetten, rituelen en gebruiken.
Een Cursus in Wonderen leert ons nu iets totaal anders. De
enige wet waar we aandacht aan moeten besteden is de wet van vergeving die de
verschuiving van het denken inhoudt waardoor we in staat zijn om te kiezen voor
een andere leraar: Jezus of de Heilige Geest in plaats van het ego. En wanneer
we die wetten van Hen volgen dan herkennen we dat niets wat de wereld ons leert,
waar is.
Vaak heb ik het gehad over een thema uit de Cursus dat
hieruit voortvloeit, nl. geloof niet in die leugen. Oorspronkelijk komt dit uit
een prachtig gedicht ‘Het eeuwige evangelie’ van William Blake waar Blake ons
zegt om de leugen niet te geloven en dat de leugen er is wanneer we ‘met’ de
ogen kijken in plaats van ‘door’ de ogen. En kijken ‘met’ de ogen betekent dat
we de wetten van de wereld onderschrijven dat 2 + 2 = 4. Kijken ‘door’ de ogen is
analoog met wat de Cursus zegt kijken door de ogen van Christus of de visie van
Christus of de waarneming van de Heilige Geest en waarmee we, nogmaals, zouden
leren dat 2 + 2 = 5. Met name dat alles in de wereld een illusie is en dat de
overheersende illusie die ons hier in de wereld gevangen houdt is dat we
allemaal verschillend zijn van elkaar. Met andere woorden, er is een rangorde
in illusies zoals vermeld in de eerste wet van de chaos: mensen zijn
verschillend, mensen zijn speciaal, mensen zijn ofwel goed ofwel slecht en deze
verschillen zijn waardevol, net zoals bij het begin het ego het oorspronkelijke
onderscheid die het ontstaan gaf aan het ego, dat er een verschil was tussen
God en Zijn Zoon, tussen oorzaak en gevolg, tussen de Schepper en het
geschapene. Dit alles is een illusie omdat de waarheid is dat we allemaal deel
uitmaken van een niet te differentiëren eenheid die de schepping is, de Hemel
is.
De weerspiegeling van deze eenheid hier in deze wereld en die
ik al vaak in deze praatjes heb aangehaald, de weerspiegeling hier is dat we
allemaal gelijk zijn. Dit spreekt de leugen van het ego tegen dat 2 + 2 = 4,
dat er hier wetten zijn, dat er hier in deze wereld dingen gebeuren die we
kunnen begrijpen, waarvan onze zintuigen ons gegevens terugkoppelen en die
opgeslagen en geïnterpreteerd worden door de hersenen om dit te blijven
ondersteunen. En we denken dat we begrijpen wat er hier gebeurt, we denken dat
we begrijpen waarom dingen gebeuren, waarom we ziek worden, waarom we beter
worden, wat ons gelukkig maakt, wat ons ongelukkig maakt, wat er werkt en wat
er niet werkt en dit zowel op individueel als op collectief vlak. Dit is
allemaal een leugen.
‘Niets dat zo verblindend werkt als de waarneming van de
vorm’ wordt ons geleerd. Alles hier is een leugen omdat alles ons hier zegt dat
de afscheiding werkelijk is, dat diversiteit werkelijk is, dat de besluiten die
gebaseerd zijn op onze waarnemingen verantwoord en waar zijn. En dit alles,
nogmaals is een leugen omdat in feite 2 + 2 = 5.
Vergeving is de sleutel voor geluk. De verschuiving van
denken, de verandering van leraar, de verandering van identificatie met het
denksysteem van afscheiding naar een denksysteem van vergeving, dat vormt de
bron voor ons geluk. Dit ontkennen is de bron voor ons ongelukkig zijn en niet
iets dat de wereld ons leert.
(volgende week deel 2)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten