Voor velen is dit de favoriete les of de minst favoriete.
Zoals reeds eerder gezegd ontwikkelt het leven van iedereen zich als een
verdediging tegen de pijn uit het slachtofferschap van de kinderjaren. Dit wordt
door onze samenleving in ere gehouden.
Deze les ondermijnt daarom in grote mate
ons bestaan, zowel fysiek als psychisch. Wanneer je niet langer het slachtoffer
bent van de wereld die je ziet dan heb je ook geen enkele verdediging meer
nodig. Stel je je leven eens voor zonder verdedigingen! In de traditionele
psychologie wordt zelfs gezegd dat wanneer jij jezelf niet meer verdedigd er
gedacht wordt dat je psychotisch bent. En gezien vanuit het standpunt van de
wereld is dit waar. Gezien vanuit de wereld is geïdentificeerd zijn met de
Liefde van God inderdaad een vorm van psychose, omdat het indruist tegen alles
wat als waar wordt beoordeeld, te beginnen met de onbaatzuchtigheid van een
Zelf dat niet van deze wereld is.
Dus wanneer de uitspraak: Ik ben niet het
slachtoffer van de wereld die ik zie.’ waar is, dan is ons leven een leugen,
betekenisloos en doelloos, het hoofdthema van deze eerste lessen. Hierdoor kan
je begrijpen waarom Een Cursus in Wonderen angst wekt en waarom je het altijd
op een of andere manier wil aanvallen of degene aanvallen die dit
vertegenwoordigen. Deze leer ondermijnt alles wat je gelooft omtrent jezelf en de
overtuigingen die jouw leven een betekenis hebben gegeven.
(1:1-3) Het idee van
vandaag is de aanloop tot je bevrijdingsverklaring. Wederom moet dit idee
toegepast worden zowel op de wereld die je buiten je, als op de wereld die je
binnen je ziet. Bij het toepassen van het idee zullen we een oefenvorm hanteren
die steeds vaker zal worden gebruikt, met variaties zoals aangegeven.
Het is duidelijk dat dit niet een bevrijding is zoals de
wereld dit ziet. Het is een verklaring bevrijdt te worden van je ego,
vrijgelaten te worden uit de levensgevangenis van schuld en projectie.
De volgende lijnen beschrijven een nieuwe vorm van oefenen
die zowel een meer standvastige meditatie van het dagelijks idee omvat als
zorgt voor een veelvuldige toepassing gedurende de dag. Zonder deze ‘frequente
toepassingen’ zou iemands werk al makkelijk kunnen vervallen in een meer
intellectuele benadering. Jezus vraagt ons om een dergelijke discipline te
cultiveren zodat we waakzaam zijn voor de verleiding van onze illusoire
gedachten van aanval afkomstig van het ego en we deze naar de met waarheid
gevulde aanwezigheid van de Heilige Geest in onze denkgeest kunnen brengen, het
proces van vergeving dat we beginnen herkennen.
(1:4) Deze vorm heeft
in het algemeen twee aspecten, een waarbij je het idee wat langer achtereen
beoefent, en een die bestaat uit het frequent toepassen van het idee door de
dag heen.
In les 95 lezen vinden we een uiteenzetting over de noodzaak
om onszelf te vergeven wanneer we vergeten zijn om onze oefeningen gedurende de
dag te doen. Het is belangrijk dat we onze weerstand herkennen. Het is anders
niet mogelijk om deze los te laten en ons voorbij die verdediging te bewegen
naar de waarheid van de Liefde van God.
(2) Er zijn twee
langere oefenperioden met het idee voor vandaag nodig, een ‘s morgens en een ‘s
avonds. Drie tot vijf minuten valt voor elk aan te raden. Kijk in die tijd
langzaam om je heen terwijl je het idee twee- tot driemaal herhaalt. Sluit je
ogen en pas hetzelfde idee dan op je innerlijke wereld toe. Je zult aan beide
tegelijk ontsnappen, want de innerlijke wereld is de oorzaak van de uiterlijke.
Jezus maakt het hier opnieuw duidelijk dat het innerlijke en
het uiterlijke een en hetzelfde zijn. De oefeningen moeten daarom gedaan worden
door het idee toe te passen op zowel wat je buiten je waarneemt als op dat
waarvan je denkt dat het in je denkgeest is. We blijven er herhaaldelijk aan
herinnerd worden dat het innerlijke de oorzaak
is van het uiterlijke. Dit thema over oorzaak-gevolg krijgt meer en meer
betekenis naargelang het onderricht verder wordt gezet en ons begrip ervan zich
verdiept.
Wanneer we, in tegenstelling tot wat Jezus heeft gezegd,
geloven dat hoe we ons voelen het resultaat is van de manier waarop mensen ons
hebben behandeld, dan zeggen we dat de oorzaak buiten ons ligt, zeggen we dat
het uiterlijke de oorzaak is van het innerlijke. Zo’n benadering maakt ons in
deze wereld totaal hulpeloos omdat, ook al hebben we misschien de illusie dat
we in staat zijn controle te hebben over bepaalde dingen, we maar heel weinig
kunnen doen om controle te hebben over alles wat ons in deze wereld raakt.
Uiteindelijk zijn de lichamen die we gemaakt hebben breekbaar en kwetsbaar en
dat zijn ze inderdaad ook.
Wanneer we dit anderzijds omkeren en beseffen dat de oorzaak
binnenin is, dan maakt het niet uit wat er buiten ons gebeurt, want we hebben
nu de controle over dat wat we voelen: onze reacties
op uiterlijke gebeurtenissen. We hebben geleerd dat wat we voelen en ervaren
afkomstig is van de keuze die we gemaakt hebben. Verderop in het werkboek zegt
Jezus dat we de controle hebben over het universum (zie les 253). En zoals we
reeds besproken hebben, wanneer we het ego kiezen als onze leraar, dan ervaren
we en nemen we de wereld op een zekere manier waar. Wanneer we Jezus als onze
leraar nemen dan ervaren en nemen we de wereld op een totaal andere manier
waar. Wij bepalen daarom onze
ervaringen. Dat is het belangrijke van deze les, een belang dat niet onderschat
mag worden gezien het de kern bevat van het onderricht van Jezus in Een Cursus
in Wonderen.
(3) Laat bij het
doorzoeken van je innerlijke wereld gewoon alle gedachten die door je denkgeest
heengaan, tot je bewustzijn toe, waarbij je ze elk even in ogenschouw neemt en
dan tot de volgende overgaat. Probeer er geen enkele hiërarchie in aan te
brengen. Zie ze zo gelijkmoedig mogelijk komen en gaan. Blijf bij geen enkele
in het bijzonder stilstaan, maar probeer de stroom gelijkmatig en kalm voorbij
te laten gaan, zonder enige speciale investering van jouw kant. Herhaal het
idee van vandaag voor jezelf zo vaak je wilt, terwijl je jouw gedachten zo
rustig zit te observeren, maar doe dat zonder een gevoel van haast.
Dit is te vergelijken met vele boeddhistische
mindtrainingsoefeningen. Het idee is om eerder de gedachten in je denkgeest te
observeren. Wanneer je ze observeert wie is de jij die observeert. Dat is de
sleutel. Je zal je uiteindelijk realiseren dat de jij die de gedachten in jouw
denkgeest observeert, en die ook je uiterlijke waarnemingen observeert, de keuzemaker is, dat deel in je denkgeest
die kiest tussen het ego of de Heilige Geest, tussen illusie en de waarheid.
Het is niet de jij waar je normaal gezien aan denkt omdat sommige van de
gedachten die je observeert gedachten over jezelf zullen zijn. Jezus start hier
dus het proces om ons te trainen in het dissociëren, in de positieve zin van
het woord, van de ego-identificatie die we werkelijk gemaakt hebben Wanneer ik
mijn gedachten observeer en dat wat ik observeer is mijn ego in actie, zowel in
negatieve als in positieve vorm, is de ik die observeert niet de ik die ik denk
dat ik ben. Nogmaals, het is de keuzemaker.
(wordt vervolgd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten