(4) Herhaal daarnaast
in de loop van de dag het idee voor vandaag zo vaak mogelijk. Herinner jezelf
eraan dat je in naam van je eigen vrijheid een onafhankelijkheidsverklaring aflegt.
En in jouw vrijheid is de vrijheid van de wereld gelegen.
Er wordt aangedrongen op veelvuldig oefenen om hopelijk te
leiden tot het herhaaldelijk toepassen van de wijsheid die deze lessen bevat en
we geholpen worden om onze dwaze illusies naar de wijze waarheid te brengen die
de Heilige Geest voor ons in onze denkgeest vasthoudt. In jouw vrijheid ‘is de
vrijheid van de wereld gelegen’ omdat de wereld een deel is van jou. Wij hebben
deze wereld, die een product van onze gedachten is, gemaakt. Wanneer deze
veranderen zal ook onze wereld veranderen. Jezus heeft het niet over het
bevrijden van de wereld of het bevrijden van zijn lijden, noch bedoelt hij om
iets in de uiterlijke wereld te ondernemen. Hij heeft het enkel over onze waarneming, de perceptie van de wereld.
Het taalgebruik van Een Cursus in Wonderen en vooral in het
werkboek kan het soms dat Jezus spreekt over het redden van de uiterlijke
wereld. Het christendom heeft immers altijd ook op deze manier gesproken. In de
Cursus gebruikt Jezus een terminologie die we ook in het traditionele
christendom terugvinden. Hij geeft er echter een totaal andere betekenis aan.
Deze lessen verduidelijken dit. Zoals bijvoorbeeld het idee van les 186: ‘De
verlossing van de wereld hangt af van mij.’ Wordt bedoeld dat het enkel mijn
wereld is die moet gered worden. Wanneer ik mijn denken verander en mezelf
bevrijd van de tirannie van het ego dan zal de wereld die ik waarneem en ervaar
ook veranderen. Hierbij moeten we echter niet denken om helemaal niets te doen
in de wereld. We worden gevraagd om eerder passief te zijn tegenover het ego,
maar best actief tegenover de Heilige Geest die met liefde onze gedachten,
woorden en daden automatisch leidt.
Daarom moeten deze passages heel voorzichtig gelezen worden
en behouden blijven in de context die Jezus ons leert. Wanneer er geen
uiterlijke wereld is, hoe zou er dan een wereld daarbuiten kunnen zijn die
gered moet worden? Het is wanneer studenten van Een Cursus in Wonderen hun
ego’s werkelijk willen maken dat zij betekenis uit de context nemen zonder de
metafysische achtergrond ervan te begrijpen en laten de Cursus hierdoor exact
het tegenovergestelde zeggen van wat hij werkelijk bedoeld.
De volgende les maakt dit punt nog duidelijker, maar
vooraleer we daar verder mee gaan, moedigt de laatste alinea van deze les ons
aan om een begin te maken met ‘veelvuldige toepassingen’ welke Jezus in het
begin van de les al had vernoemd want het mag duidelijk zijn dat zonder deze
toepassingen het werkboek niet in zijn opzet zal slagen.
5. Het idee voor
vandaag is ook bijzonder goed te benutten als antwoord op iedere optredende
vorm van verleiding. Het is de verklaring dat je er niet voor zult zwichten en
jezelf tot slaaf maken.
Op het einde van de tekst beschrijft Jezus verleiding als
het geloof dat we een lichaam zijn die over krachten beschikt waar we geen
controle over hebben:
Verleiding kent één les die ze in
al haar vormen wil onderwijzen, waar ze ook maar optreedt. Ze wil de heilige
Zoon van God ervan overtuigen dat hij een lichaam is, is geboren in wat sterven
moet, niet bij machte om aan de broosheid ervan te ontkomen en gebonden door
wat het hem gebiedt te voelen. (T. 31. VIII. 1:1-2)
Kiezen voor de Heilige Geest en Zijn denksysteem verschuift
onze identificatie van het lichaam naar de denkgeest, die de oorzaak is van
alles wat het lichaam doet en voelt en ons uiteindelijk verlost van de
slavernij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten