Dit is geen cursus in filosofische bespiegelingen en evenmin bekommert hij
zich om een precieze terminologie. Het enige waar hij zich mee bezighoudt is de Verzoening of
de correctie van de waarneming. Het middel voor Verzoening is vergeving.
De structuur van het ‘individuele bewuste’ is in de kern irrelevant omdat het een begrip is dat staat voor ‘de
oorspronkelijke dwaling’ of de ‘erfzonde’. De dwaling op zichzelf bestuderen leidt niet tot
correctie als je er tenminste in wilt slagen aan de dwaling voorbij te zien. En
juist dit proces van voorbijzien wordt door de cursus beoogd.
Alle termen zijn in aanleg controversieel en zij die de controverse zoeken, zullen die vinden. Maar zij die verheldering en verklaring
zoeken zullen die vinden. Ze dienen echter bereid te zijn aan controversen
voorbij te zien in het besef dat die een verweer zijn tegen de waarheid in de
vorm van een vertragingsmanoeuvre. Theologische overwegingen als zodanig zijn
per definitie controversieel aangezien ze op geloof berusten en daarom aanvaard
of verworpen kunnen worden. Een universele theologie is onmogelijk maar een
universele ervaring is niet alleen mogelijk, maar zelfs noodzakelijk. Het is deze
ervaring waar de cursus op aanstuurt. Alleen hier is consistentie
mogelijk, want alleen hier komt een eind aan onzekerheid.
Deze cursus blijft binnen het kader van het ego waar hij nodig is. Hij
houdt zich niet bezig met wat voorbij alle dwaling ligt omdat hij alleen
ontworpen is om de richting naar de dwaling aan te geven. Daartoe gebruikt hij
woorden die symbolisch zijn en niet kunnen uitdrukken wat achter
symbolen schuilgaat. Alleen het ego stelt vragen, want alleen het ego twijfelt.
De cursus geeft
eenvoudig een ander antwoord zodra een vraag is gesteld. Dit antwoord probeert
echter niet zijn toevlucht te nemen tot vindingrijkheid of scherpzinnigheid. Dit
zijn eigenschappen van het ego. De cursus is eenvoudig. Hij heeft één functie
en één doel. Alleen blijft hij daarin heel consistent, want alleen dat kan
consistent zijn.
Het ego zal veel antwoorden eisen die deze cursus niet geeft. Hij herkent niet
als vraag wat slechts de vorm heeft van een vraag waarop geen antwoord mogelijk
is. Het ego vraagt misschien: ‘Hoe
heeft het onmogelijke plaatsgevonden?’, ‘Waaraan heeft zich het onmogelijke
onttrokken?’ en kan dit in vele vormen vragen. Maar er is geen antwoord, alleen een
ervaring. Zoek die alleen en laat theologie je niet ophouden.
Je zult
merken dat de cursus op structurele kwesties maar kort en alleen aan het begin
de nadruk legt. Daarna neemt dit snel af om plaats te maken voor de kern van de
leerstof.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten