Dit is deel 2 over datgene waar ik vorige week over
gesproken heb, een manier om Een Cursus in Wonderen te benaderen en die het
doel ervan vervult, nl. dat we denkgeest zijn en niet een lichaam en dat al
deze foutieve opvattingen die volgen uit het begrijpen van de Cursus, afkomstig
zijn van de niveauverwarring waar Jezus over spreekt in hoofdstuk 2 – de
niveauverwarring door het niet herkennen dat de denkgeest oorzaak is van alles
en dat het lichaam enkel een gevolg is. Een andere reeks van uitdrukkingen die
we kunnen gebruiken en verwijzen naar hetzelfde onderwerp van geest en lichaam
is wonder en magie.
In de Cursus is magie alles wat we doen op het niveau van de
vorm en wat een poging is om een probleem dat we ervaren op te lossen. En
aangezien we allemaal problemen ervaren in onze lichamen, fysiek, economisch,
emotioneel, sociaal, persoonlijk, enz. zoeken we voor een oplossing op
hetzelfde niveau als die van onze ervaring. En al deze oplossingen schrijft de
Cursus toe aan magie. Alles wat we doen wat een poging is om het probleem van
het lichaam op te lossen en die magie is, is afkomstig van de oorspronkelijke
fantasierijke gedachte in de denkgeest waarbij we geloofden dat we beter af
zouden zijn buiten de Hemel. Het is een magische gedachte omdat ze niet werkt
en ze maakt de vergissing van de afscheiding werkelijk. En vanuit die
oorspronkelijke magische gedachte dat we afgescheiden kunnen zijn van God
ontstaat de magische oplossing om die gedachte naar buiten te projecteren zodat
het er nu op lijkt dat het zich buiten ons bevindt en dat anderen gestraft
zullen worden; zonde buiten de denkgeest wordt waargenomen om zo onze
oorspronkelijke keuze voor ‘het nietig, dwaas idee’ werkelijk te maken voor
altijd behouden blijft.
Anderzijds brengt het wonder het probleem in de wereld waar
onze aandacht gestuurd wordt door het ego, terug naar de denkgeest … naar de
keuzemakende denkgeest zodat we opnieuw kunnen kiezen. Het is de keuze tussen
het wonder en magie. Het is de keuze tussen onszelf ofwel te zien als een
denkgeest ofwel als een lichaam. En het is de keuze van de denkgeest die voor
alles de weg bepaalt. Het is de keuze van de denkgeest die de toon aangeeft
waardoor alles in de wereld diezelfde toon weerspiegelt. Wanneer die toon
buiten de toonhoogte valt zal alles hier buiten de toonhoogte vallen en vals
klinken, de reden waarom alles in deze wereld zo dissonant klinkt en zo
verschillend van onze werkelijke ervaring als denkgeest, zowel de denkgeest die
voor schuld heeft gekozen als de denkgeest die zichzelf kan corrigeren, voor
vergeving kiest en ons terugbrengt naar de Denkgeest van God waar onze ware
Identiteit als Christus is.
Wanneer we ons dus bewust worden dat we in deze wereld voor
magie hebben gekozen … en nogmaals alles dat ons een beter gevoel zal geven op
het niveau van het lichaam of wanneer we ons terugvinden bij andere mensen die
voor magie hebben gekozen, dan moeten wij ons er bewust van worden dat het
probleem niet de vorm van de magie is. Het probleem is de denkgeest die er voor
gekozen heeft te geloven in magie. Eerst de magie van het ego, de reden waarom
de Cursus naar het ego verwijst als de goochelaar en het is wel grappig dat in
de Engelse taal (gelukkig ook in de Nederlandse taal) het woord ‘illusionist’
soms gebruikt wordt als synoniem voor goochelaar.
Het ego speelt met illusies … de ene keer kan je het zien,
de andere keer weer niet. Het ene ogenblik zien we in onze denkgeest de
afscheiding en de gevolgen ervan om het kort daarna weer niet meer te zien
omdat het ego die gedachte onderdrukt. Ze is niet langer in de denkgeest, maar
wordt nu daarbuiten waargenomen. En dus denken we dat daar het probleem is. Net
zoals elke goede goochelaar ons ervan kan overtuigen te kijken naar waar het
probleem niet is, naar waar de truc niet is en op die manier zien we niet wat
de goochelaar aan het doen is. We herkennen dus nooit echt wat het ego aan het
doen is omdat we het probleem zien waar het niet is. En daarom is het zo
makkelijk om onze schuld te projecteren op magische vormen en het of in onszelf
of in anderen te zien.
In het Handboek voor Leraren is er een hoofdstuk die een
antwoord geeft op de vraag: ‘Hoe gaan Gods leraren om met magische gedachten?’
En de principiƫle gedachte van Jezus daar is dat het eerste wat we ons moeten
herinneren is dat we ze niet moeten aanvallen. Wanneer je magie gaat aanvallen
en je wordt boos op mensen en gaat hen beschuldigen of je beschuldigt jezelf
dan zet je het denken vast en wordt er voorkomen dat we terug kunnen keren naar
de denkgeest. En het is vaak zo dat de vorm die dit aanneemt is zodat men een
bepaalde magische koers volgt omdat, zoals Jezus ook zegt in hoofdstuk 2 dat we
ons allemaal in een door angst verzwakte toestand bevinden en het is onze angst
voor de straf van God, voor de zonde die we in onze denkgeest waarnemen die
ervoor zorgt dat we de wereld in vluchten om ons te verbergen om dan
verschillende manieren van magie te gebruiken die ons belet om ooit terug te
keren naar de denkgeest om opnieuw een keuze te maken. Want dat is de echte
angst van het ego, dat we zullen kiezen tegen het ego, wakker worden uit de
droom en terug keren naar huis. En natuurlijk is er in de Hemel geen ego. Is er
geen ‘ik’. Is er geen afgescheiden of speciaal zelf.
Wanneer we dus merken dat we andere mensen beoordelen of
aanvallen voor hun magie, is hetgeen we werkelijk doen onszelf ervan weerhouden
en ook hen om terug te keren naar onze denkgeest en opnieuw te kiezen. Het is
veel behulpzamer, edelmoediger en vriendelijker om anderen te laten kiezen voor
magie zonder dit aan te vallen en daarmee in principe te zeggen dat je de keuze
van jouw denkgeest die gekozen heeft voor magie respecteert omdat het die macht
is die ervoor kan kiezen een ommekeer te maken en in plaats hiervan voor een
wonder kan kiezen.
En door andere mensen die vrijheid te geven gunnen we
onszelf diezelfde vrijheid. Er is dus geen oordeel, geen aanval. Er is geen
geloof in zonde, er is geen schuld die moet goedgemaakt worden. Het enige wat
we doen is herkennen dat de hele wereld een grote magische opvoering is en dat
zij terug willen keren naar de oorsprong van die magische show die de kracht
van de denkgeest is om te kiezen.
En wanner we de macht van de keuze van de denkgeest voor het
ego en vervolgens voor magie respecteren, dan zullen we ook diezelfde macht van
de denkgeest respecteren om te kiezen voor het wonder van de Heilige Geest, te
ontwaken uit de droom en terug te keren naar huis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten