Er zijn relatief weinig lessen als deze. Les 95 is
vergelijkbaar. Het belang ervan ligt niet alleen in het thema, maar tevens wordt
de nadruk gelegd op hoe de lessen wel en niet te doen. Jezus start met het
bespreken van de oefentijden.
(1:1-2) We zijn tot
dusver nogal ongedwongen met onze oefenperioden omgesprongen. Er is zo goed als
geen poging gedaan het tijdstip voor de uitvoering ervan aan te geven, er werd
maar een minimale inspanning vereist en er werd zelfs geen actieve medewerking
en belangstelling gevraagd.
Met andere woorden, Jezus is heel vriendelijk geweest. Hij
zei: ‘Neem een minuutje of twee en wanneer dat nog teveel is verkort dan de
tijd. Doe het twee tot drie keer per dag. Wanneer dat teveel is, doe het iets
minder.’ En zegt hij:
(1:3-6) Deze
benadering werd met opzet zo gekozen en heel zorgvuldig gepland. We hebben het
cruciale belang van de omkering van je denken niet uit het oog verloren. De
verlossing van de wereld hangt ervan af. Maar zien zal je niet, als je meent
dat je onder dwang staat en als je toegeeft aan wrevel en verzet.
Dus zegt Jezus ons: ‘Ik probeer je er niet van te overtuigen
dat ik gelijk heb en dat jij het mis hebt, noch probeer ik je ertoe te dwingen
om deze concepten te geloven. Ik ben zo vriendelijke geweest als ik kan en heb
je slechts gevraagd met me mee te gaan of je het nu gelooft of niet.’ Jezus probeert
niet te bewijzen dat jij verkeerd bent en hij gelijk heeft. De enige reden om
ons denken om te keren moet niet zijn
omwille van hem, maar omwille van onszelf. Als we dat deden zouden we ons beter voelen.
Geluk is Jezus’ motivatie.
We zijn nu klaar voor een volgende stap zoals Jezus ons eraan
herinnert dat hij ons tot nu toe niet veel structuur heeft opgelegd:
(2:1-5) Dit is de
eerste maal dat we moeite doen om structuur aan te brengen. Begrijp dit niet
verkeerd als een poging om dwang of druk uit te oefenen. Jij wilt verlossing.
Jij wilt gelukkig zijn. Jij wilt vrede.
Motivatie wordt nu de focus. De motivatie van het ego is
precies het tegenovergestelde van geluk.
Iedereen zegt verlossing, geluk en
vrede te willen, maar het is altijd ten koste van iemand anders, iets wat
onvermijdelijk staat voor het denksysteem van het ego. Wanneer ik gelukkig ben
dan moet ik iets van iemand anders krijgen en wanneer ik iets van iemand anders
heb gekregen dan heeft die ander er nu minder van. Dit is de essentie van de
speciale relatie, een uitdrukking die zelden voorkomt in het werkboek al wordt
de haatdragende dynamiek ervan duidelijk door heel het werkboek weergegeven.
Jezus probeert ons dus te zeggen om werkelijke verlossing te willen, wat wil
zeggen dat we werkelijk verlost willen
zijn van onze schuld. Dat we werkelijk gelukkig en vredig willen zijn.
(2:6) Dat alles heb
je nu niet, omdat je denkgeest volkomen ongedisciplineerd is
Wanneer je dit in vraag zou stellen, bedenk dan gewoon eens
hoe moeilijk het voor je is om rond te kijken en je te realiseren dat alles wat
je ziet of alles waarop je reageert hier letterlijk niet is. Dat geeft een idee
van de ongedisciplineerdheid van je denkgeest. Je kan nu heel aandachtig zijn
en alles begrijpen wat er gezegd wordt. Maar het is nagenoeg zeker dat je
binnen een aantal minuten, als het al niet binnen een aantal seconden zal zijn,
teruggekeerd bent naar je oude manier van zijn: vasthouden aan grieven, van
streek raken door iets en werkelijk geloven dat er geen verband bestaat tussen
jouw gedachten en de beelden die je waarneemt.
Dat is wat Jezus bedoeld met ‘ongedisciplineerd’. Hij wijst niet met de
vinger, maar zegt slechts: ‘Je moet herkennen dat dit waar is. Anders laat je
mij niet toe jou te helpen.’
(2:6-8) en je geen
onderscheid kunt maken tussen vreugde en verdriet, plezier en pijn, liefde en
angst. Je leert ze nu van elkaar te onderscheiden. En groot zal waarlijk je
beloning zijn.
Dit is een heel belangrijk thema in Een Cursus in Wonderen,
zowel hier als in de tekst (vb. T. 7. X; T. 8. II; T. 19. IV. B. 12-15). Het is
niet de eerste keer dat dit hiernaar verwezen wordt en het is ook niet de
laatste keer. Het gaat recht naar de kern van Jezus’ poging om ons te motiveren
zijn cursus te leren zodat we echt gelukkig en verheugd kunnen zijn. Wat ons
normaal gezien vreugde en plezier brengt is dat we krijgen wat we willen. We
denken dat liefde speciaalheid is - die aan onze behoeften voldoet – en we zijn
er ons niet bewust van dat dit deel uitmaakt van het denksysteem van het ego en
ons dus alleen maar schuld en pijn brengt.
(3:1) Het enige wat
voor visie nodig is, is jouw besluit om te zien.
Het probleem is dat we niet willen zien en dat Jezus ons
eerst moet helpen realiseren hoe zeer we dat niet willen want indien we door
zijn ogen zouden kijken kunnen we niet langer iemand anders beschuldigen. Door
zijn ogen kijken betekent weten dat de werkelijkheid niet dat is wat we buiten
ons zien, maar zijn liefde voor ons, de weerspiegeling van de werkelijkheid van
Gods Liefde.
Dus moeten we er ons bewust van zijn hoezeer wij die
zekerheid - dat we gelijk hebben omtrent onze waarnemingen - niet willen
opgeven, omdat we de zekerheid van dat wat we in ons zien niet willen opgeven:
ons zondig en schuldig zelf; hoe pijnlijk dit zelfbeeld ook mag zijn, het is rechtvaardigt
nog steeds mijn eigen bestaan.
(3:2-8) Wat je wilt
is al van jou. Vat de geringe inspanning die van jou gevraagd wordt niet ten
onrechte op als een teken dat ons doel van weinig waarde is. Kan de verlossing
van de wereld een onbetekenend doel zijn? En kan de wereld verlost worden als
jij niet wordt verlost? God heeft één Zoon en hij is de opstanding en het
leven. Zijn wil geschiedt omdat hem alle macht in de Hemel alsook op aarde
gegeven is. In jouw vastbeslotenheid om te zien wordt visie jou gegeven.
De taal in dit deel is duidelijk Bijbels: uitdrukkingen en
beschrijvingen over Jezus uit het Nieuwe Testament. Hij is de Zoon van God, de
opstanding en het leven en alle macht is hem gegeven in de Hemel alsook op
aarde. Maar, Jezus zegt ons hier: ‘Ja dat klopt, dat is waar voor mij, maar dat
geldt net zo goed voor jou. Bovendien kan de wereld niet gered worden als jij
dat ook niet bent.’ Het is inmiddels wel duidelijk dat de wereld niet iets van
buitenaf is. De focus bij Jezus ligt steeds op het innerlijke, op wat we denken. Nogmaals, we moeten gemotiveerd
worden om anders te gaan denken en daardoor dus anders te gaan zien.
(4) De oefeningen
voor vandaag bestaan erin jezelf er door de dag heen aan te herinneren dat jij
wilt zien. Het idee van vandaag houdt tevens stilzwijgend de erkenning in dat
jij nu niet ziet. Daarom verklaar je, wanneer je het idee herhaalt, dat je
vastbesloten bent je huidige toestand in te ruilen voor een betere, een die jij
werkelijk wilt.
Zo begint Jezus het proces om onze motivatie te veranderen –
van schuld naar geluk. We willen nu niet
zien omdat we geloven dat visie ons pijn zal brengen. Alleen wanneer we leren
inzien dat het ons geluk brengt zullen we bereid zijn om te veranderen weg van
de vorm van het kijken met het ego.
(5:1-2) Herhaal
vandaag het idee van deze dag minstens twee keer per uur, langzaam en met een
positieve instelling en probeer dit elk half uur te doen. Raak niet van slag
als je dit vergeet, maar doe echt je best om eraan te denken.
Jezus introduceert hier langzaam en liefdevol het
allerbelangrijkste concept van zonde versus vergissing. Het idee van vandaag
vergeten is geen zonde, maar eerder een vergissing of een fout die we willen
corrigeren zodat we ons beter zullen
voelen. Het is de zachte aanpak van Jezus ‘onderricht die de
hardvochtigheid van het ego ongedaan maakt en waarmee hij ons een voorbeeld
geeft van zachtmoedigheid voor al
onze relaties.
(5:3-6) De extra
herhalingen moeten worden toegepast op elke situatie, persoon of gebeurtenis
die jouw vrede verstoort. Je kunt ze anders zien en je zult ze anders zien. Wat
je verlangt zal je zien. Dat is de werkelijke wet van oorzaak en gevolg zoals
die in de wereld werkt.
Wanneer we afscheiding, wraak, verraad of lijden zien dan is
dat omdat we dat willen zien. Dit verlangen is de oorzaak, wat we zien is het
gevolg. Jezus tracht ons te overtuigen om werkelijk anders te willen zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten