Dit is een les waarin vele studenten van Een Cursus in
Wonderen mijlenver zijn afgedwaald en spijtig genoeg in de verkeerde richting.
Vaak wordt bij deze les aangenomen dat de Heilige Geest de hele tijd prachtige
dingen verteld. Wanneer we echter de diepgang van deze les volgen is het
duidelijk dat we de Stem namens God niet de hele dag kunnen horen omwille van
het constante geleuter in ons denken als weerstand tegen het verliezen van onze
individuele identiteit. Deze weerstand wordt weerspiegeld in het koesteren van
de stem van speciaalheid van het ego en zo voorkomt dat we de Stem van de
Heilige Geest horen, zoals we ook in dit krachtig stuk van de tekst terugvinden:
Jij bent niet speciaal. Als je
denkt dat je dat wel bent en je speciaalheid zou willen verdedigen tegen de
waarheid omtrent wat jij werkelijk bent, hoe kun je dan de waarheid kennen?
Welk antwoord dat de Heilige Geest geeft kan jou bereiken, wanneer het jouw
speciaalheid is waarnaar je luistert, die de vragen stelt én het antwoord
geeft? Haar nietig antwoord, onhoorbaar in de melodie die eeuwig van God naar
jou toestroomt in liefdevolle lof om wat jij bent, is het enige waarnaar jij
luistert. En deze machtige lof- en liefdeszang om wat jij bent lijkt tegenover
haar ‘imposantheid’ stil en onvernomen. Je spitst je oren om haar onhoorbare
stem te horen, maar intussen is de Roep van God Zelf voor jou onhoorbaar. Je
kunt je speciaalheid verdedigen, maar nooit zal je daarnaast de Stem namens God
horen. (T. 24. II. 4:1-5:1)
Terwijl het dus waar is dat de Stem namens God de hele dag
tot ons spreekt – gezien de Heilige Geest in onze denkgeest is – wil dit nog
niet zeggen dat wij dit horen. Let eens op de woorden van deze les: Jezus zegt niet
dat wij de Stem namens God de hele dag door horen,
maar dat de Stem namens God de hele dag tot ons spreekt. Maar we luisteren niet omwille van onze weerstand voor het
verliezen van onze identiteit door een investering in het bestendigen van onze
speciaalheid.
Nog een ander punt is dat wij voortdurend luisteren naar een
innerlijke stem. We kunnen niet naar iets anders luisteren! Onze lichamen zijn
de voertuigen (of de kanalen) waardoor de stem van het ego of van de Heilige
Geest spreekt. Er wordt dan vaak gedacht dat omdat men een innerlijke stem hoort
die wel van de Heilige Geest moet zijn. Onfortuinlijk genoeg wordt er meer
geluisterd naar de stem van speciaalheid die gemaakt werd om de zachtaardige stem
van de Heilige Geest te overstemmen, zoals we in bovenvermeld stuk uit de tekst
kunnen lezen. Daarom legt Jezus de nadruk op de hulp in het verwijderen van onze
investering in het ego zodat onvermijdelijk en op een natuurlijke manier de
Stem die voor de Waarheid spreekt, te horen is. Een vergelijkbaar punt is
wanneer men zegt een stem te horen van iemand aan ‘gene zijde’. Dit betekent daarom
niet dat die entiteit verder gevorderd of meer ego-vrij zou zijn dan zij zelf.
(1) Het is heel goed
mogelijk de hele dag te luisteren naar Gods Stem zonder je gewone bezigheden op
enigerlei wijze te onderbreken. Dat deel van je denkgeest waarin de waarheid
woont, staat in voortdurende communicatie met God of jij je hiervan nu bewust
bent of niet. Het andere deel van je denkgeest functioneert in de wereld en
gehoorzaamt de wetten van de wereld. Het is dit deel dat constant afgeleid,
ontregeld en uiterst onzeker is.
Dit betekent niet dat wanneer je in je juist-gericht denken
bent je de wetten van de wereld niet hoeft te gehoorzamen zoals sommige
studenten dit helaas verkeerd begrijpen. Jezus heeft het hier over het
gehoorzamen van de wetten van de wereld omdat jij gelooft dat dit de werkelijke wetten zijn. Hij zegt dus
bijvoorbeeld niet om een tegenhanger van het gezag te worden of een iemand die gericht
is op een volkomen maatschappelijke vrijheid. In deze instructie lezen we
bijvoorbeeld:
Er is een manier om in de wereld
te leven die niet van deze wereld is, ook al lijkt ze dat wel te zijn. Je
verandert niet van uiterlijk, hoewel je vaker glimlacht. Je voorhoofd is
sereen, je ogen staan rustig. (Wd1. 155. 1:1-3)
Met andere woorden er wordt ons niet gevraagd om op een
andere manier te kijken of ons anders dan anderen te gedragen. Wat er veranderd
is onze houding naar aanleiding van welke
innerlijke leraar we gekozen hebben om te volgen. Wanneer we naar de Heilige
Geest luisteren dan wordt de wereld een leerschool waarin symbolen de taal
worden waarmee we deze lessen kunnen uitdrukken.
Het is de inhoud van liefde die onze inspiratie en onze gids
moet zijn. Dit leidt tot een response van vriendelijkheid en niet-oordelend,
mensen te aanvaarden voor wat ze zijn en niet voor hoe wij willen dat ze zijn.
(2) Het deel dat
luistert naar de Stem namens God is kalm, altijd in rust en volkomen zeker. Het
is in werkelijkheid het enige deel dat er is. Het andere deel is een
ongebreidelde illusie, uitzinnig en verscheurd, maar zonder enige vorm van
werkelijkheid. Probeer er vandaag niet naar te luisteren. Probeer je met dat
deel van je denkgeest te vereenzelvigen waar voor altijd stilheid en vrede
heerst. Probeer te horen dat Gods Stem jou liefdevol roept en je eraan
herinnert dat jouw Schepper Zijn Zoon niet heeft vergeten.
Jezus dringt er dus opnieuw op aan om de roep van het ego te
herkennen om vervolgens onze keuze te veranderen naar het juist gericht denken
waarin stilte en vrede verblijven. We worden aangemoedigd om opnieuw te kiezen ook
al Jezus er zich bewust van dat onze weerstand heel groot is.
(3) We zullen vandaag
minstens vier, maar mogelijk meer oefenperioden van vijf minuten nodig hebben.
We zullen proberen werkelijk Gods Stem te horen die jou aan Hem en aan je Zelf
herinnert. We zullen deze hoogst vreugdevolle en hoogst heilige gedachte met
vertrouwen tegemoet treden, in de wetenschap dat we hiermee onze wil verbinden
met de Wil van God. Hij wil dat jij Zijn Stem hoort. Hij gaf jou die om te
worden gehoord.
Opnieuw een ‘pep-talk’: de Stem namens God is in ons en
wacht geduldig op onze keuze ervoor.
(4) Luister in diepe
stilte. Wees heel stil en stel je denkgeest open. Ga aan alle schrille kreten
en ziekelijke fantasieën voorbij die jouw werkelijke gedachten verhullen en je
eeuwige verbinding met God versluieren. Verzink diep in de vrede die jou
voorbij de uitzinnige, rumoerige gedachten, taferelen en geluiden van deze
waanzinnige wereld wacht. Hier woon jij niet. We proberen jouw werkelijke thuis
te bereiken. We proberen de plek te bereiken waar jij werkelijk welkom bent. We
proberen God te bereiken.
Jezus wil dat we heel duidelijk zijn in onze doelstelling.
We kunnen God hoe dan ook niet bereiken zonder aan alle schrille kreten en
zieke fantasieën van het ego voorbij te gaan. En we kunnen niet voorbij deze
kreten en fantasieën gaan zonder er eerst naar te kijken. Onze denkgeest openstellen
betekent dus dat onze keuzemaker voor de vergeving van de Heilige Geest kiest
in plaats van voor de aanval van het ego. We hebben gezien dat om God te kunnen
bereiken we onze identificatie met de stem van speciaalheid van het ego opzij
moeten zetten en het is het doel van het werkboek om God via dit proces te
bereiken.
(5) Vergeet niet het
idee van vandaag heel vaak te herhalen. Doe dit waar nodig met je ogen open,
maar waar mogelijk met je ogen dicht. En zorg dat je rustig zit en het idee van
vandaag herhaalt wanneer je maar kunt, waarbij je je ogen voor de wereld sluit
en je realiseert dat je Gods Stem uitnodigt om tot jou te spreken.
Jezus legt hier opnieuw de nadruk op het doen van de
oefeningen met open of gesloten ogen, hoewel zijn huidige voorkeur in ons
oefenen gaat om onze ogen te sluiten om zo onze ervaring te vergroten dat het de
denkgeest is die correctie nodig heeft. Zoals in deze lessen telkens weer
herhaald wordt worden wij dringend verzocht het idee van de dag zo vaak we kunnen
te herinneren en toe te passen: ‘veelvuldig’, ‘telkens wanneer je kan’. Op deze
manier bekrachtigen we dat het de wijsheid en de werkelijke liefde van de
Heilige Geest is die we willen en die we in onze denkgeest kunnen vinden en
niet in de wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten