Een belangrijk thema van Een Cursus in Wonderen, in verband
met de toepassing ervan, is het vragen om hulp aan de Heilige Geest.
In een andere opname heb ik besproken wie de Heilige Geest
is, namelijk dat Hij symbool staat voor ons juist gerichte denken.
In de Cursus wordt Hij omschreven als ‘de Stem namens God’.
Hij wordt ook omschreven als zijnde onze Leraar, degene naar Wie wij ons kunnen
richten wanneer we gevangen zitten in ons ego. Daarom dacht ik dat het
belangrijk is te bespreken wat het voor Een Cursus in Wonderen betekent om de
Heilige Geest om hulp te vragen. Wat betekent het om tot Hem te bidden.
Zoals velen onder ons wellicht weten is het tweede pamflet
dat Helen Schucman neergeschreven heeft ‘Het Lied van het Gebed’. Het eerste
was ‘Psychotherapie’. En Het Lied van het Gebed is eigenlijk een jaar na de
publicatie van de Cursus door Helen geschreven. De Cursus is in 1976 gepubliceerd,
het pamflet werd geschreven in de herfst van 1977. Aanvankelijk is het
geschreven door Helen, of neergeschreven door Helen, als een reactie op wat
reeds was gebeurd in kringen rond Een Cursus in Wonderen, namelijk dat
studenten in de war waren omtrent drie essentiële vlakken van het onderricht
van de Cursus met name: gebed, vergeving
en genezing.
In deze opname bespreek ik enkel het gebed.
Eén van de hoofdthema’s van het eerste hoofdstuk van Het
Lied van het Gebed gaat, nogmaals, over wat het betekent om tot de Heilige
Geest te bidden voor hulp. Wat lijkt te gebeuren met studenten van Een Cursus
in Wonderen, en meestal in het begin van hun studie van de Cursus (ook al kan
die eerste fase maar blijven doorgaan …), is dat zij de Heilige Geest om
specifieke hulp vragen zoals welke job zal ik nemen, moet ik deze relatie wel
aangaan, moet ik deze relatie veranderen, moet ik uit deze relatie stappen,
moet ik stoppen met deze relatie. Het gaat zelfs zo ver dat men vraagt waar men
zijn auto zal parkeren, wat zal ik vandaag aantrekken, welk gerecht zal ik
bestellen in het restaurant, enz., enz. .
Het doel van dit pamflet was Jezus’ manier om deze
misvatting, van dat wat de Cursus bedoelt met ‘vragen aan de Heilige Geest’, te
corrigeren.
In het tweede hoofdstuk van Het Lied van het Gebed heeft
Jezus het over het misverstand omtrent vergeving en noemt dit
‘vergeving-ter-vernietiging’.
En alhoewel hij deze specifieke term, om hulp te vragen of te bidden, niet gebruikt, kan men toch zeggen dat er op de eerste bladzijden van het pamflet duidelijk gewezen wordt dat de Heilige Geest om hulp vragen, of Jezus om hulp vragen, is ‘vragen-om-vernietiging’ of ‘bidden-om-vernietiging’, wat wil zeggen dat het hele idee om iets specifieks te vragen betekent dat we hiermee het egodenksysteem juist versterken, terwijl we in feite proberen het ongedaan te maken door om hulp te vragen.
Met andere woorden, wanneer wij denken dat we een specifiek probleem hebben en dat we daarvoor een specifiek antwoord nodig hebben van de Heilige Geest is wat we eigenlijk aan het doen zijn op een arrogante manier denken te weten wat het probleem is, iets wat altijd één of andere uitdrukking is van de fysieke wereld en onze fysieke of psychische ervaringen in de fysieke wereld, en dan vragen dat de Heilige Geest ons antwoord geeft in die vorm die wij nu juist gemaakt hebben of bedacht.
Zoals Jezus eens in een persoonlijke boodschap tegen Helen zei dat een dergelijke vraagstelling is proberen om zijn liefde inschikkelijker te maken, zijn liefde naar de hand zetten door het een specifieke vorm te geven.
En alhoewel hij deze specifieke term, om hulp te vragen of te bidden, niet gebruikt, kan men toch zeggen dat er op de eerste bladzijden van het pamflet duidelijk gewezen wordt dat de Heilige Geest om hulp vragen, of Jezus om hulp vragen, is ‘vragen-om-vernietiging’ of ‘bidden-om-vernietiging’, wat wil zeggen dat het hele idee om iets specifieks te vragen betekent dat we hiermee het egodenksysteem juist versterken, terwijl we in feite proberen het ongedaan te maken door om hulp te vragen.
Met andere woorden, wanneer wij denken dat we een specifiek probleem hebben en dat we daarvoor een specifiek antwoord nodig hebben van de Heilige Geest is wat we eigenlijk aan het doen zijn op een arrogante manier denken te weten wat het probleem is, iets wat altijd één of andere uitdrukking is van de fysieke wereld en onze fysieke of psychische ervaringen in de fysieke wereld, en dan vragen dat de Heilige Geest ons antwoord geeft in die vorm die wij nu juist gemaakt hebben of bedacht.
Zoals Jezus eens in een persoonlijke boodschap tegen Helen zei dat een dergelijke vraagstelling is proberen om zijn liefde inschikkelijker te maken, zijn liefde naar de hand zetten door het een specifieke vorm te geven.
Wat de Cursus dus echt bedoelt met de Heilige Geest om hulp
vragen is dat we Hem vragen te helpen om het werkelijke probleem ongedaan te
maken. Het echte probleem die de keuze was van onze (denk)geest om ons te
verbinden met het ego in plaats van met Hem. De beslissing van de denkgeest om
ons te identificeren met het denksysteem van afscheiding, schuld en aanval van
het ego in plaats van met het denksysteem van vergeving, het wonder en de
genezing van de Heilige Geest.
Dus wat het vragen werkelijk wil zeggen is dat wanneer we
ons bewust worden van onze oordelende gedachten, wanneer we ons bewust worden
van, of angstig worden van gelijk wat in deze wereld, of we zijn opnieuw in de
val getrapt van het ego-web van speciaalheid, dat we dan zo snel mogelijk ons
opnieuw wenden tot het keuzemakende gedeelte in onze denkgeest, herkennen dat
onze gevoelens van ongemak en onrust afkomstig zijn van onze onjuist gerichte
keuze en dat we opnieuw kiezen.
De Heilige Geest of Jezus om hulp vragen wil dus zeggen:
vragen om ons te helpen dat we ons herinneren wie we zijn, dat we ons
herinneren wie de echte Leraar is, dat we ons herinneren welk denksysteem ons
verlost in plaats van ons steeds dieper te vestigen in het denksysteem van de
hel van het ego.
Met andere woorden, zoals vroeg in de tekst, in verband met
gebed, waar Jezus zegt dat het enige betekenisvolle gebed het gebed voor vergeving
is, omdat we alles hebben. (T3.V.6:3) Waar hij dus naar verwijst is dat we niet
moeten vragen om iets. We hoeven zelfs niet te vragen voor specifieke hulp voor
specifieke problemen want we hebben reeds alles wat we nodig hebben, we hebben
immers de Liefde van God.
Vragen om hulp is dus vragen om herinnerd te worden aan dit alles wat we hebben en beroep te doen op de Leraar Die ons leert dat er verder niets te vragen is omdat Zijn Liefde alles is wat we ooit willen of nodig hebben of verlangen.
Vragen om hulp is dus vragen om herinnerd te worden aan dit alles wat we hebben en beroep te doen op de Leraar Die ons leert dat er verder niets te vragen is omdat Zijn Liefde alles is wat we ooit willen of nodig hebben of verlangen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten