Niets in deze kamer betekent iets omdat ik er de betekenis
aan gegeven heb die het heeft. En gezien ik er de betekenis aan gegeven heb hoe
kan ik die van betekenis afgescheiden ben, dit dus begrijpen?
Gezien vanuit het
standpunt van het ego kan ik dit wel begrijpen omdat het als doel heeft deze
wereld en mijn ervaring erin werkelijk te maken. Maar echt begrijpen kan ik
niet want het doel van de wereld - zoals reeds eerder uiteengezet is – is mij
te verhinderen om dit te begrijpen. Een juist begrip maakt mij bewust van het
doel dat ik aan alles en iedereen geef. Want nogmaals, een van de belangrijkste
doelstellingen van deze eerste lessen is dat wij ons nederig opstellen zodat
wij ons er bewust kunnen van worden dat we niets begrijpen. Dit is de basis
voor de belangrijke – zo niet schitterende – regel in de tekst: ‘Je bent er nog
steeds van overtuigd dat jouw inzicht een machtige bijdrage vormt aan de
waarheid en haar maakt tot wat ze is’. (T. 18. IV. 7:5)
Zoals we reeds gezien hebben begint deze les met de nadruk
te leggen op het feit om niet één uitzondering te maken.
(1:1) Pas dit idee op
dezelfde wijze toe als de twee voorgaande, zonder enig onderscheid te maken.
Wat met andere woorden wil zeggen ‘ik begrijp er niets van’.
Ik denk dat ik begrijp waar een pen of een kopje toe dient, maar hun ultieme
doel - mij vast te houden in de illusie en buiten de Hemel - begrijp ik echter
niet. Mijn ego verteld mij dat de pen bedoeld is om ermee te schrijven, dat het
kopje is om er uit te drinken, dat kleren er zijn om je lichaam te bedekken,
maar ik begrijp het onderliggende doel van het ego niet voor deze en alle
andere aspecten van de materiële wereld.
(1:2-5) Wat je ook
ziet wordt een geschikt onderwerp voor de toepassing van het idee. Zorg ervoor
dat je je niet afvraagt of iets geschikt is voor de toepassing van het idee.
Dit zijn geen oefeningen in oordelen. Alles is geschikt, als je het ziet.
Al zijn we ons hier niet bewust van, zeker is wel dat we de
toepasselijkheid op sommige dingen in vraag stellen. Want nogmaals, er is
niemand die niet geloofd dat zijn arm minder belangrijk is dan een appel of een
knoop. We geloven dat er een groot en belangrijk verschil tussen is. ‘Alles is
geschikt als je het ziet’ omdat als ik het zie het niet echt kan zijn. Dat is
omdat we met onze ogen kijken en onze ogen, net zoals onze zintuigen, speciaal
gemaakt zijn om helemaal niet te zien. Met andere woorden, ze werden door het
ego gemaakt om buiten de denkgeest te
zien, terwijl ware visie enkel in de
denkgeest is. Het is deze fundamentele onwerkelijkheid die alles in deze wereld
verbindt.
(1:6-7) Sommige
dingen die je ziet kunnen een emotioneel geladen betekenis voor je hebben.
Probeer zulke gevoelens opzij te zetten en gebruik deze dingen zoals je elk
ander ding zou gebruiken.
Wat aan deze lessen, wanneer je er diep op ingaat, nuttig
is, is dat zij alle onbewuste en verborgen waarden aan de oppervlakte brengen,
net zoals de projectieve testen die door psychologen gebruikt worden om de
onderliggende dynamiek van iemands stoornis te helpen begrijpen. Ook in de
volgende lessen komt dit thema nog aan bod.
(2) De bedoeling van
deze oefeningen is je te helpen je geest te bevrijden van alle vroegere
associaties, de dingen precies zo te zien zoals ze zich nu aan je voordoen en
te beseffen hoe weinig je er werkelijk van begrijpt. Het is daarom essentieel
dat je je geest volkomen open houdt en niet door oordelen laat belemmeren bij
het uitkiezen van de dingen waarop het idee voor de dag toegepast dient te
worden. Voor dit doel is het een gelijk aan het ander, in dezelfde mate
geschikt en daarom in dezelfde mate nuttig.
Tot hiertoe is dit de meest diepzinnige toelichting en de
betekenis ervan zou ruimschoots duidelijk moeten zijn. Jezus probeert ons hier
te helpen om het verleden los te laten omdat zolang het verborgen blijft voor
ons bewustzijn wij het niet ongedaan kunnen maken. Omdat het verleden steeds
weggeduwd wordt, komt het keer op keer zijn met schuldbeladen kop opsteken. De
manier om dit ongedaan te maken ligt in het principe die de basis vormt voor
deze lessen: de inherente gelijkheid van alle illusies.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten