(4) Zo ziet het plan van het ego voor jouw verlossing eruit. Je kunt
zeker wel zien hoe het zich strikt houdt aan de grondregel van het ego: ‘Zoek,
maar vind niet.’ Want wat kan met grotere zekerheid garanderen dat je geen
verlossing zult vinden, dan al je inspanningen erop te concentreren haar te
zoeken waar ze niet is?
Herinner je dat het ego wil dat we niet
weten dat we een denkgeest hebben omdat we ons dan zouden realiseren dat we
anders kunnen kiezen wat het einde betekent van het ego en van ons speciale
zelf. Daarom zoeken wij naar verlossing waar het niet gevonden kan worden. Merk
op hoe Jezus ons geleidelijk aan tot deze bewustwording heeft gebracht, zowel
op het intellectuele vlak als op het niveau van de ervaring. Hij wil dat we
weten hoe we de wereld gebruiken om ons af te leiden van de vrede waar we naar
trachten, zoals we in de volgende passage uit de tekst kunnen lezen:
Niemand komt
hier zonder nog hoop, een of andere langslepende illusie of een droom te hebben
dat er buiten hem iets is wat hem geluk en vrede brengen zal. … En zo doolt hij
doelloos rond, op zoek naar iets wat hij niet vinden kan en gelovend dat hij is
wat hij niet is. De langslepende illusie zal hem ertoe aanzetten duizenden
afgoden op te zoeken en daarachter op zoek te gaan naar duizenden meer. (T. 29.
VII. 2:1, 5-3:1)
(5:1-2) Gods verlossingsplan werkt eenvoudig omdat je, door Zijn
leiding te volgen, naar verlossing zoekt waar ze is. Maar als je daarin wilt
slagen, zoals God jou dat belooft, moet je bereid zijn alleen dáár te zoeken.
Iedereen die Een Cursus in Wonderen
bestudeert zal zeggen: ‘Natuurlijk wil ik de Heilige Geest volgen (de betekenis
hier van God); natuurlijk wil ik vergeven. Toch moeten we ook alert blijven op
onze affectie met onze speciaalheid want verlossing is zonder compromis zoals
duidelijk omschreven in de tekst in het deel ‘Verlossing zonder compromis’ over
de poging van het ego om tegelijkertijd aan te vallen en lief te hebben:
Verlossing is
niet een of andere vorm van compromis. Compromissen sluiten is genoegen nemen
met slechts een deel van wat jij wilt: een beetje nemen en het opgeven van de
rest. … Laat slechts het idee van een compromis toe en het besef van het doel
van verlossing gaat verloren omdat het niet wordt herkend. Het is ontkend waar
het compromis wordt aanvaard, want een compromis is de overtuiging dat
verlossing onmogelijk is. Het houdt vol dat je een beetje aan kunt vallen, een
beetje lief kunt hebben én kunt weten wat het verschil is … Deze cursus is
makkelijk, juist omdat hij geen compromissen sluit. … Vergeving kan iemand niet
een beetje worden onthouden. Evenmin is het mogelijk omwille van het ene aan te
vallen en omwille van het andere lief te hebben én vergeving te begrijpen. (T. 23.
III. 3:1-5, 5-7; 4:1,5-6)
(5:3-4) Anders is je doel verdeeld en probeer je twee
verlossingsplannen te volgen die in elk opzicht lijnrecht tegenover elkaar
staan. Het gevolg kan alleen maar verwarring, ellende en een diep gevoel van
mislukking en wanhoop zijn.
De eerste lessen van het werkboek
hebben geleid naar uitspraken zoals deze twee zinnen. De lessen hebben ons
geholpen te begrijpen dat er geen uiterlijke wereld is en dat wat we buiten ons
zien een projectie is van wat binnen in ons is. Les 22 zegt ons hoe het onze
aanvalsgedachten zijn die deze wereld maken. Jezus heeft dus onze denkgeesten
erin getraind te begrijpen dat het probleem zich in onze denkgeest bevindt niet
in ons lichaam of brein.
Ook interessant om naar te kijken
is de overeenkomst tussen de tekst en het werkboek. Alhoewel de ontwikkeling in
elk boek anders is zijn de kerngedachten in elk ervan aanwezig. Bijvoorbeeld
het punt dat Jezus hier stelt loopt gelijk met de volgende passage in de tekst:
Het leerplan van
de Verzoening is het tegendeel van het leerplan dat jij voor jezelf hebt
opgesteld, maar dat geldt ook voor de resultaten ervan. Als het resultaat van
jouw leerplan je ongelukkig heeft gemaakt en als jij een ander wilt, dan is het
duidelijk dat een verandering in het leerplan noodzakelijk is. De eerste
verandering die aangebracht dient te worden is een verandering van richting.
Een zinvol leerplan kan niet inconsistent zijn. Als het ontworpen is door twee
leraren die ieder in lijnrecht tegenover elkaar staande ideeën geloven, kan het
niet één geheel vormen. Als het door deze twee leraren tegelijkertijd wordt
uitgevoerd, staat het ene alleen het andere maar in de weg. …
De totale
zinloosheid van een dergelijk leerplan moet ten volle worden ingezien voordat
een werkelijke richtingverandering mogelijk wordt. Je kunt niet gelijktijdig
van twee leraren leren die het over alles volslagen oneens zijn. Hun
gezamenlijk leerplan stelt jou voor een onmogelijke taak. Ze onderwijzen jou totaal
verschillende dingen op totaal verschillende wijzen, wat nog mogelijk zou
kunnen zijn, ware het niet dat ze jou allebei onderwijzen over jouzelf. Jouw
werkelijkheid wordt door geen van beiden beïnvloed, maar als jij naar beiden
luistert, zal je denkgeest gespleten raken over wat jouw werkelijkheid is. (T.
8. I.5:1-6; 6)
(6) Hoe kun je aan dit alles ontsnappen? Heel eenvoudig. Het idee voor
vandaag is het antwoord. Alleen Gods verlossingsplan zal werken. Hierover kan
geen werkelijk conflict bestaan, omdat er geen bestaanbaar alternatief voor
Gods plan is dat jou zal verlossen. Zijn plan is het enige waarvan het
resultaat vaststaat. Zijn plan is het enige dat niet anders kan dan slagen.
De keuze is geen doordenkertje.
Slechts één plan zal ons het einde van lijden en ellende brengen. Dit heeft
echter geen enkele betekenis tenzij herkent wordt dat het probleem zich in de
denkgeest bevindt, de bron van alle lijden. Daarom legt het werkboek zo’n
nadruk op de rol van de denkgeest in de verlossing.
(7) Laten we ons vandaag bekwamen in het herkennen van deze zekerheid.
En laten we ons verheugen dat er een antwoord bestaat op wat een conflict lijkt
waarvoor geen oplossing mogelijk is. Voor God is alles mogelijk. Op grond van
Zijn plan, dat niet mislukken kan, moet verlossing wel jouw deel zijn.
De vreugde bij het maken van de
juiste keuze is de ultieme motivatie om die keuze te maken. Het einde van
conflict is het einde van lijden en ellende en het begin van vreugde en geluk.
Jezus wordt het nooit moe ons te herinneren aan het vreugdevolle resultaat
wanneer we het Antwoord kiezen.
(8:1-2) Begin de twee langere oefenperioden voor vandaag door het idee
van vandaag te overdenken, en je er bewust van te zijn dat het uit twee delen
bestaat, die elk een gelijkwaardige bijdrage leveren aan het geheel. Gods plan
voor jouw verlossing zal werken en andere plannen niet.
Die laatste clausule is de boosdoener.
We zijn wel bereid het eerste te accepteren als we maar niet het tweede deel
ook moeten accepteren. Het is dus jammer voor het ego dat verlossing geen
overeenkomst aangaat. We hebben reeds eerder gezegd dat in Een Cursus in
Wonderen een ‘ja’ ‘niet nee’ betekent.
‘Ja’ zeggen tegen het plan van God betekent ‘nee’ zeggen tegen dat van
het ego en het denksysteem dat de oorsprong is van ons bestaan verwerpen. Moet
hierbij gezegd worden dat dit de basis vormt van onze weerstand om de leer van
Jezus te aanvaarden? Deze regels weerspiegelen daarom de onbuigzame aard van
het gedachtegoed van de Cursus: waarheid is werkelijk en niets anders is dat;
Christus is onze ware Identiteit, het ego is een illusie. We zullen doorheen
het hele werkboek nog op dit principe terugkomen.
(wordt vervolgd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten