In de volgende alinea wordt het belang op het oefenen van het
onderzoeken van de gedachten op een lager pitje gezet en wordt ons nu eerder
gevraagd stil te zijn en de gedachten van Jezus naar ons te laten komen in
plaats van onze gedachten naar hem:
(5). Elke gedachte
die duidelijk verband houdt met het idee voor vandaag is geschikt. Het zou je
wel eens kunnen verbazen hoeveel inzicht dat met de cursus verband houdt
sommige van je gedachten bevatten. Laat ze zonder enige censuur komen, tenzij
je merkt dat je denkgeest alleen maar afdwaalt en je overduidelijk irrelevante
gedachten hebt laten binnenkomen. Je kunt ook een punt bereiken waarop er
helemaal geen gedachten meer in je denkgeest schijnen op te komen. Als zo’n
stagnatie zich voordoet, open dan je ogen en herhaal het idee nog een keer,
terwijl je langzaam om je heen kijkt; sluit je ogen, herhaal het idee nogmaals
en ga dan verder met zoeken naar verwante gedachten in je denkgeest.
Echter, wanneer er geen gedachten meer ‘komen’ wordt ons in
de volgende alinea verzocht om actiever te worden en op zoek te gaan naar de
gedachten. Nochtans ligt de focus niet op dit ‘zoeken’, maar eerder op het laten
varen van de controle en het toelaten van zijn leiding zoals we ook in de tekst
terugvinden:
Al het onbelangrijke kan onder
mijn beheer worden gebracht, terwijl mijn leiding aan al het belangrijke
richting kan geven, als jij dat wilt. … Dat (gedrag) komt automatisch onder
mijn beheer zodra je wat je denkt onder mijn leiding plaatst. (T. 2. VI.1:3;
2:9)
(6:1) Let er echter
op dat actief zoeken naar relevante gedachten niet past bij de oefeningen van
vandaag.
Jezus zegt hier dat je niet op zoek moet gaan naar God. Eens
je de negatieve gedachten hebt verplaatst, wat het werk is van de eerste
lessen, is de blanco staat daar het gevolg van en laat dit toe dat er gedachten
van liefde in je opkomen. Daarom:
(6:2-3) Probeer enkel
een stap terug te doen en de gedachten te laten komen. Als je dit moeilijk
vindt, is het beter de oefenperiode te gebruiken voor een langzame herhaling
van het idee met afwisselend open en gesloten ogen, dan je in te spannen om
geschikte gedachten te vinden.
Ik zou hier kunnen aan toevoegen dat in werkelijkheid de
gedachten niet tot ons komen, maar dat
wij tot hen komen. Het was de keuzemaker in onze denkgeest die ervoor
gekozen heeft om de Verzoeningsgedachte te laten voor de afscheidingsgedachte
en is het dus zo dat het deze keuzemaker is die nu de keuze moet maken om terug
te keren naar deze gedachte al mag het erop lijken dat het de Verzoening is en de
weerspiegelde gedachten ervan die naar ons komen.
(7) Het aantal korte
oefenperioden waarvan je vandaag profijt kunt hebben kent geen limiet. Het idee
voor vandaag is een eerste stap om gedachten samen te brengen en jou te leren
dat je een eenduidig denksysteem aan het bestuderen bent, waaraan niets
ontbreekt wat nodig is en waarin niets is opgenomen wat tegenstrijdig is of
irrelevant.
Dit is wordt op verschillende andere plaatsen aangehaald.
Alles wat je ooit nodig hebt is terug te vinden in deze Cursus, het is niet
nodig om ergens anders te zoeken. Een Cursus in Wonderen bevat alles om je te
helpen je ego ongedaan te maken en daarom ook alles om je te helpen herinneren
wie je werkelijk bent.
(8) Hoe vaker jij het
idee vandaag herhaalt, des te vaker zal je jezelf te binnen brengen dat het
doel van de cursus belangrijk voor jou is en dat je het niet vergeten bent.
Het is nodig dat je je bewust wordt dat er een deel in je is
die, ondanks je angst, werkelijk wil leren wat deze cursus brengt en te weten
dat het doel ervan belangrijk is voor je. Niettegenstaande alle pogingen om schuld
met wolken te bedekken blijft er een juist-gericht zelf dat jouw doel onthouden
heeft: boven alles wil je terugkeren naar huis. Een Cursus in Wonderen, met
Jezus als je leraar, is het middel dat jou zal helpen je doel uiteindelijk te
bereiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten