(7) Begin de
oefenperiode door het idee van vandaag met open ogen te herhalen en sluit ze
dan langzaam terwijl je het idee nog verscheidene keren herhaalt. Probeer dan
in je denkgeest te verzinken, waarbij je alle mogelijke afleiding en storing
loslaat door daar voorbij rustig dieper te verzinken. Jouw denkgeest kan hierin
niet worden tegengehouden, tenzij jij dat verkiest. Hij volgt slechts zijn
natuurlijke koers. Probeer de gedachten die langstrekken zonder betrokkenheid
gade te slaan en glij er rustig aan voorbij.
De jij waar Jezus naar verwijst is de keuzemaker, is dat
deel van onze denkgeest die keuzes maakt. Hou je denkgeest in de gaten. Wanneer
je je schuldig voelt, wanneer je je gedachten of je acties beoordeelt, dan maak
je ze werkelijk en komt er verzet tegen, maar je moet er wel naar kijken. Dit
wil echter niet zeggen dat je ernaar kijkt om dan verder te gaan met liefdeloze
gedachten en acties. Het wil zeggen ernaar kijken zonder oordeel en je bewust
worden van wat je precies aan het doen bent.
Dat zou moeten motiveren om ze te
laten gaan omdat je de pijn ziet die dit veroorzaakt en dat door voor het ego
te kiezen. Het proces van het samen met Jezus kijken naar je ego brengt
onvermijdelijk het begrip met zich mee welke prijs we betalen voor onze keuze
voor het ego in plaats van voor hem, voor de afscheiding in plaats van eenheid,
voor haat in plaats van vergeving. Wanneer we duidelijk zien dat de keuze om te
oordelen leidt tot lijden en pijn – het onnatuurlijke – terwijl de keuze voor
visie tot vreugde en vrede leidt – het natuurlijke – dan is de motivatie om
voor genezing te kiezen sterk genoeg. Zoals Jezus besluit in hoofdstuk 23:
‘Wie, die zich door Gods Liefde gedragen weet, kan de keuze tussen wonderen en
moord moeilijk vinden?’(T. 23. IV. 9:8).
(8) Hoewel voor deze
vorm van oefening geen bijzondere aanpak wordt bepleit, is het nodig dat je
gevoel krijgt voor het belang van wat je doet, voor de onschatbare waarde
hiervan voor jou en beseft dat je iets heel heiligs beproeft. Verlossing is het
gelukkigste dat jij kunt volbrengen. Ze is bovendien het enige dat betekenis
heeft, omdat ze het enige is dat van enig werkelijk nut is voor jou.
De reden voor ‘wat je doet’ is zo belangrijk omdat dit de
weg is uit de hel, de weg uit alle pijn en lijden . Je moet jezelf blijven
herinneren: ‘Ik ben een student van Een Cursus in Wonderen en heb Jezus als
mijn leraar gekozen.’ Meer nog, ik doe de werkboeklessen omdat ik uit de hel
van mijn leven van oordeel over anderen en mijzelf wil ontsnappen. Daarom ben
ik een student van de Cursus: deze oordelen zijn de oorzaak van mijn pijn en
ellende en die wil ik niet langer.’ Dus vraagt Jezus jou om deze lessen heel
nauwgezet te lezen en na te denken over hun betekenis: dat het gaat om je
vrede. En ze dan toe te passen.
Jezus richt zich opnieuw tot de weerstand:
(9) Mocht er soms een
vorm van weerstand de kop opsteken, pauzeer dan lang genoeg om het idee van
vandaag te herhalen, waarbij jij je ogen gesloten houdt, tenzij je angst
bespeurt. In dat geval zal je het waarschijnlijk als geruststellender ervaren
wanneer jij je ogen even opent. Probeer echter zo vlug mogelijk de oefening
weer met gesloten ogen te hervatten.
Merk hoe hij op een vriendelijke liefdevolle manier aandringt
op het bewust worden van onze weerstand en onze angst voor deze lessen.
(10:1-2) Als je de
oefeningen op de juiste manier doet, zou je een gevoel van ontspanning moeten
ervaren en zelfs een gevoel dat je het licht nadert, zo niet werkelijk
binnengaat. Tracht aan licht te denken, vormloos en grenzeloos, terwijl je
voorbij de gedachten van deze wereld gaat.
Jezus spreekt over licht als een gedachte in de
Christusgeest omdat ze geen vorm heeft. De weerspiegeling van licht in ons
juiste denken is vergeving, die vorm heeft omdat ik denk dat ik een persoon ben
die de ander moet vergeven.
(10:3) En vergeet
niet dat ze jou niet aan deze wereld kunnen binden, tenzij jij ze de macht
daartoe geeft.
Dit is de reden waarom we geen slachtoffers zijn van de
wereld die we zien (les 31), een centraal thema in Een Cursus in Wonderen.
Niets in deze wereld kan ons hier houden, niets kan ons in verwarring brengen
tenzij wij er de macht toe geven. Een krachtige passage in de tekst drukt deze
belangrijke waarheid uit:
Het geheim van de verlossing is
slechts dit: dat jij dit jezelf aandoet. Wat ook de vorm van de aanval is, dit
is nog steeds waar. Wie ook de rol van vijand of van aanvaller op zich neemt,
dit is nog steeds de waarheid. Wat ook de oorzaak lijkt van enig leed of lijden
dat je voelt, dit is nog steeds waar. Je zou namelijk helemaal niet reageren op
figuren in een droom waarvan je wist dat je die droomde. Laat ze zo haatdragend
en kwaadaardig zijn als ze maar zijn, ze kunnen geen effect op jou hebben,
behalve wanneer jij naliet in te zien dat het jouw droom is. (T. 27. VIII. 10)
Waarom geven we deze macht uit handen? Omdat het bewijst dat
wij gelijk hebben en dat Jezus verkeerd is, meer nog, dat deze Cursus het mis
heeft. Hij leert ons hier dat we verantwoordelijk zijn voor onze gevoelens van
slachtofferschap. Het ego anderzijds leert ons dat de wereld de oorzaak is van
ons lijden en onze pijn. Op een andere manier leert het wonder ons dat wij de dromer van de droom zijn met een wereld van
droomfiguren.
Jezus beëindigt de les door te zeggen:
(11) Herhaal het idee
de hele dag door veelvuldig, met open of gesloten ogen al naargelang het jou op
dat moment het beste toeschijnt. Maar vergeet het niet. Wees bovenal
vastbesloten het vandaag niet te vergeten.
Jezus dringt erop aan deze lessen en het oefenen van Een
Cursus in Wonderen zeer serieus te nemen. Wanneer we het niet dag in dag uit
oefenen zullen we het niet leren. Dit heeft niets te maken met het meester zijn
van de tekst. We kunnen de lessen tot op het einde naar behoren doen wanneer we
de tekst niet begrijpen, maar het eenvoudig begrijpen is ook niet genoeg. We
moeten oefenen om de duisternis van onze illusies van het ego naar het licht
van de waarheid van de Heilige Geest te brengen en begrijpen waarom we dit doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten