(3:1). Laat me inzien dat mijn
problemen zijn opgelost. (80)
(3:2-3) Ik lijk problemen te hebben, enkel omdat ik de tijd misbruik.
Ik geloof dat eerst het probleem komt en dat er tijd moet verstrijken voordat
het kan worden opgelost.
Gezien vanuit het standpunt van het
ego is dit zeker waar. Belangrijk is dat Jezus niet zegt dat wij het probleem
in de wereld niet zouden moeten oplossen. Echter, wanneer het werkelijke
probleem een grief is die onze schuld verbergt, dan is de oplossing – het
ongedaan maken van schuld, er onmiddellijk.
Het enige
probleem dat je nog hebt is dat jij een tijdsinterval ziet tussen het moment
waarop je vergeeft en dat waarop je de weldaden zult ontvangen van jouw
vertrouwen in je broeder. … Verlossing is onmiddellijk. (T. 26. VIII. 1:1; 3:1)
Jezus spreekt hier niet over het ongedaan
maken van een werelds probleem of het uitvoeren van een taak die vaak tijd in
beslag neemt. Het vergde tenslotte zeven jaar voor Helen om de Cursus neer te
schrijven. Hij verwijst hier naar de correctie van de keuze van de denkgeest:
vergeving die onze schuld vervangt, wonderen die onze grieven ongedaan maken. Jezus
leert ons eerder dat ons probleem niet iets uiterlijk is maar de beslissing van
de denkgeest om hem uit te sluiten. We zijn zo overweldigd door schuld over deze
‘zonde’ van verraad. Het is de oorsprong van onze pijn die in één enkel
ogenblik kan verholpen worden. Het enige wat we moeten doen, zegt hij, is: ‘Kom
terug naar mij en vertel eerlijk wat je gedaan hebt. Laat mij jou vertellen dat
je geen zonde hebt begaan maar enkel je angst hebt uitgedrukt. Laat mijn liefde
de vriendelijke herinnering zijn dat je beter af bent met mij dan zonder mij.’
In die zin is genezing onmiddellijk en in één enkel ogenblik:
De uitvoering
van heel de correctie neemt in het geheel geen tijd in beslag. Maar de
aanvaarding van de uitvoering kan een eeuwigheid lijken te duren.
(T26.VIII.6:1-2)
of zoals Jezus ons zegt in les 188:
‘Waarom wachten
op de Hemel?’ (Wd1.188.1:1)
(3:4-5) Ik zie de gelijktijdigheid niet waarin het probleem en het
antwoord zich voordoen. Dat komt doordat ik nog niet besef dat God het antwoord
bij het probleem heeft geplaatst, zodat ze niet door tijd gescheiden kunnen
worden.
Denk eraan dat wat wij denken dat
tijd is, is niets anders dat de projectie in de vorm van de onheilige
drie-eenheid van het ego van zonde, schuld en angst, die resulteert in de
waarneming van de lineaire tijd: verleden, heden en toekomst. Zowel het
probleem van de afscheiding als het antwoord van de Verzoening is aanwezig in
de denkgeest, voorbij tijd en ruimte. Dus is er geen tijd nodig voor de
correctie van onze onjuist-gerichte keuze. Enkel wanneer het probleem en het
antwoord geprojecteerd worden in een tijdelijke en ruimtelijke wereld lijkt het
erop dat verlossing tijd nodig heeft. We zien hier opnieuw hoe alles staat of
valt wanneer we onze projecties omkeren.
(3:6-7) De Heilige Geest zal me dit leren, als ik Hem dat toesta. En ik
zal begrijpen dat het onmogelijk is dat ik een probleem heb dat niet al is
opgelost.
Het probleem is dat wij niet willen dat Hij ons onderwijst,
omdat we bang zijn dat we onze individuele identiteit zullen verliezen. Het
probleem van de afscheiding oplossen is zelfmoord voor het ego en zolang we ons
met zijn denksysteem identificeren – en dat doen we wanneer we ons
identificeren met ons fysieke en psychische zelf, wordt het ook voor ons een
vorm van zelfmoord. Wie zou er dan gewillig de vernietiging over zichzelf
willen? Daarom vraagt verandering van onze identificatie binnen de illusie, tijd;
een identificatie van het ego naar de Heilige Geest. We beginnen met het
veranderen van onze identiteit van een schuldig, boosaardig zelf naar een
vergevend, vredig zelf. Van deze gelukkige dromen, geboren uit wonderen,
ontwaken we uiteindelijk, geleidelijk, voorzichtig en geduldig, naar het ware
Zelf van Gods levende Eenheid en hebben we uiteindelijk gekozen om de oplossing
van het probleem, dat reeds opgelost was, te aanvaarden.
Tenslotte, drie toepassingen voor
het versnellen van onze reis:
(4:2-4) Ik hoef niet te wachten tot dit wordt opgelost.Het antwoord op dit probleem is me al gegeven, als ik het wil aannemen.
De tijd kan dit probleem niet van zijn oplossing scheiden.
Het zal waarschijnlijk tijd in
beslag nemen voor het uiterlijke probleem opgelost is, maar het innerlijke
probleem – het enige probleem – is onmiddellijk opgelost omdat vrede enkel
wacht op onze aanvaarding ervan. Verlossing (van alle pijn en lijden) is in
onze denkgeest waar ‘God het geplaatst heeft.’ Het terugtrekken van onze
aandacht van de wereld van lichamen en terugbrengen naar de plaats van zowel het
probleem als het antwoord – de denkgeest – is het enige wat Jezus nodig heeft
om ons te leren dat het probleem van de schuld reeds vervangen is door vrede.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten