(7) Dit is het universele geloof van de wereld die jij ziet. Sommigen
haten het lichaam en proberen het te kwetsen en te vernederen. Anderen hebben
het lichaam lief en proberen het te verheerlijken en op te hemelen. Maar zolang
het lichaam in het centrum van jouw zelfbeeld staat, ben jij bezig Gods
verlossingsplan aan te vallen en koester je grieven jegens Hem en Zijn
schepping, zodat je de Stem van de waarheid niet kunt horen en Die als Vriend
verwelkomen. Zijn plaats wordt ingenomen door jouw uitverkoren verlosser. Die
is jouw vriend; Hij is jouw vijand.
Iedereen in deze wereld gelooft,
zij het onbewust, dat het lichaam de redding is voor God want eenieder heeft
ervoor gekozen om hier in deze wereld als een lichaam te zijn. En wie anders
dan de gek zou ervoor kiezen om naar de hel te gaan in plaats van in de Hemel
te blijven? We lachen allemaal om het antwoord van Cheshire Cat uit Alice in
Wonderland en herkennen de wijsheid van de auteur Lewis Carroll niet:
‘In die
richting’, zei Cheshire Cat, draaiend met haar rechterpoot, ‘woont een
hoedenmaker en in die richting’, draaiend met de andere poot, ‘woont de Maartse
Haas. Je kan ze beide bezoeken, ze zijn beide gek.’
‘Maar ik wil
niet onder gekke mensen zijn’, antwoordde Alice.
‘Oh, maar dat
kan jij niet helpen, ‘zei Cheshire Cat, ‘We zijn hier allemaal gek. Ik ben gek.
Jij bent gek.’
‘Hoe kan jij
weten dat ik gek ben?’ vroeg Alice.
‘Dat moet je wel
zijn.’, zei Cheshire Cat, ‘anders zou je hier niet zijn.’
Voor het krankzinnige ego maakt het
geen verschil uit of we nu een lichaam omarmen of we erdoor afgewezen worden.
Op beide manieren hebben we het werkelijk gemaakt. Daarom zegt Jezus ons, zelfs
twee keer, in het deel over de blokkades voor de vrede dat of we het lichaam nu
als aangenaam of pijnlijk waarnemen, dit niet belangrijk is, zolang we geloven
dat het daartoe in staat is (T. 19. IV. A. 17:10-11; T. 19. IV. B.12). In onze waarneming
maken we het lichaam werkelijk en zien de geest als een illusie. Deze
tegenovergestelde zijden – plezier en pijn – van dezelfde lichamelijk medaille
worden opnieuw in les 155 besproken.
De toewijding aan het lichaam vormt
de basis voor onze motivatie: we willen de Stem van de waarheid niet horen
omdat dit het einde van ons ego zelf signaleert. Daarom leggen we de Heilige
Geest er het zwijgen toe door het verheerlijken van ons lichaam als onze reder
en vriend.
(8) We zullen vandaag proberen deze zinloze aanvallen op de verlossing
te staken. We zullen in plaats daarvan proberen haar te verwelkomen. Jouw
op-z’n-kop-waarneming is voor je innerlijke vrede rampzalig geweest. Jij hebt
jezelf in een lichaam en de waarheid buiten je gezien, afgesloten voor je
bewustzijn door de beperkingen van het lichaam. Nu gaan we proberen dit anders
te zien.
Jezus roept ons op om te luisteren
en daarom opnieuw te kiezen, net zoals hij doet op het einde van de tekst, al
is het daar nog krachtiger:
Verleiding kent
één les die ze in al haar vormen wil onderwijzen, waar ze ook maar optreedt. Ze
wil de heilige Zoon van God ervan overtuigen dat hij een lichaam is, geboren in
wat sterven moet, niet bij machte om aan de broosheid ervan te ontkomen en
gebonden door wat het hem gebiedt te voelen. Het legt beperkingen op aan wat
hij vermag; de macht ervan is de enige kracht die hij heeft; zijn greep reikt
niet verder dan het nietige bereik ervan. Zou jij dit willen zijn, als Christus
jou in al Zijn glorie ver scheen en jou niets anders vroeg dan dit:
Maak opnieuw de keuze
of jij je plaats wilt innemen onder de verlossers van de wereld of in de hel
wilt blijven en daar je broeders vasthouden wilt.
Want Hij is gekomen en Hij vraagt jou dit.
Want Hij is gekomen en Hij vraagt jou dit.
De vraag is duidelijk, het probleem
zelfs nog duidelijker. Het antwoord wacht enkel op onze onvermijdelijke
beslissing.
(9) Het licht van de waarheid is in ons, waar God het heeft geplaatst.
Het is het lichaam dat buiten ons is en niet onze zorg. Zonder lichaam zijn
betekent in onze natuurlijke staat zijn. Het licht van de waarheid in ons
herkennen betekent onszelf herkennen zoals wij zijn. Ons Zelf als los van het
lichaam zien betekent een einde maken aan de aanval op Gods verlossingsplan en
het in plaats daarvan aanvaarden. En overal waar Zijn plan wordt aanvaard, is
het al volbracht.
Het basisdoel van het werkboek is ons
erin trainen terug te keren naar onze denkgeest, waarin we de keuze hebben
tussen de onnatuurlijke staat van het lichaam, die het onnatuurlijke
denksysteem van het ego weerspiegelt en de natuurlijke staat van ons Zelf als
geest. De keuze wordt mogelijk gemaakt door de pijnlijke nutteloosheid te
herkennen wanneer we blijven vasthouden aan grieven terwijl we in plaats
daarvan de vrede van God kunnen hebben.
(10) Ons doel tijdens de langere oefenperioden vandaag is ons ervan
bewust te worden dat Gods verlossingsplan al in ons is volbracht. Om dit doel
te bereiken, moeten we aanval vervangen door aanvaarding. We kunnen niet
begrijpen wat Gods plan met ons is, zolang we het aanvallen. We vallen dus aan
wat we niet herkennen. Nu gaan we proberen ons oordeel opzij te zetten en te
vragen wat Gods plan met ons is:
Wat is verlossing, Vader? Ik weet het
niet. Zeg het mij, opdat ik het begrijp.
Dan zullen we in stilte op Zijn antwoord wachten. We hebben Gods
verlossingsplan aangevallen zonder te wachten om te horen wat het is. We hebben
onze grieven zo luid uitgeschreeuwd dat we niet naar Zijn Stem hebben
geluisterd. We hebben onze grieven gebruikt om onze ogen te sluiten en onze
oren dicht te stoppen.
We hebben al meerdere keren de
dualistische taal van Een Cursus in Wonderen besproken die we hier opnieuw
kunnen opmerken en verder geen commentaar nodig heeft.
Jezus vraagt ons om onze oordelen
en grieven opzij te zetten want ze zijn de ‘rauwe, schorre kreten’ van het ego
die ons ervan weerhouden om de zachte Stem te horen, de weerspiegeling van de
Verzoening, het verlossingsplan van God.
Om nog eens de belangrijke passage
over speciaalheid aan te halen:
Welk antwoord
dat de Heilige Geest geeft kan jou bereiken, wanneer het jouw speciaalheid is
waarnaar je luistert, die de vragen stelt én het antwoord geeft? Haar nietig
antwoord, onhoorbaar in de melodie die eeuwig van God naar jou toestroomt in
liefdevolle lof om wat jij bent, is het enige waarnaar jij luistert. En deze
machtige lof- en liefdeszang om wat jij bent lijkt tegenover haar
‘imposantheid’ stil en onvernomen. Je spitst je oren om haar onhoorbare stem te
horen, maar intussen is de Roep van God Zelf voor jou onhoorbaar. (T. 24. II.
4:3-6)
(11) Nu willen we zien en horen en leren. ‘Wat is verlossing, Vader?’
Vraag en jou zal antwoord gegeven worden. Zoek en je zult vinden. We vragen het
ego niet langer wat verlossing is en waar we die kunnen vinden. Wij vragen het
de waarheid. Wees er dan zeker van dat het antwoord waar zal zijn, gezien Wie
jij het vraagt.
Jezus gaat er hier van uit dat we
onze keuze gemaakt hebben, onze grieven hebben losgelaten en vrij zijn om de
waarheid te horen. We hebben naar het antwoord gezocht waar het gevonden kan
worden en waar het op onze terugkeer heeft gewacht. Verlossing is in
werkelijkheid geen antwoord maar een beslissing en een beslissing die gelukkig
wel maken.
(12) Herhaal je vraag en je verzoek, telkens wanneer jij je vertrouwen
voelt tanen en je hoop op succes voelt flakkeren en doven en onthoud dat jij de
vraag stelt aan de oneindige Schepper van oneindigheid, die jou naar Zijn
gelijkenis heeft geschapen:
Wat is verlossing, Vader? Ik weet het
niet. Zeg het mij, opdat ik het begrijp.
Hij zal antwoorden. Wees vastbesloten te horen.
Zoals hij bijna altijd doet op het
einde van de les dringt Jezus er ook nu weer op aan zijn waarheid te herinneren
wanneer we geneigd zijn onze functie te vergeten en de illusie van aanval en
oordeel te omarmen. Herinner je nogmaals dat oordeel de motivatie is wanneer we
beslissen om de Stem, die spreekt over de Verzoening, niet te horen, maar die
wel de verlossing is van afscheiding en lijden. Dergelijke herinnering doet ons
opnieuw denken aan ons doel om ons de Liefde die het Antwoord is op al onze
problemen en belangen, te herinneren.
(13) Een of wellicht twee kortere oefenperioden per uur volstaan voor
vandaag, omdat ze iets langer zullen zijn dan gewoonlijk. Deze oefeningen
dienen te beginnen met:
Grieven koesteren is een aanval op Gods
verlossingsplan. Laat ik het in plaats daarvan aanvaarden. Wat is verlossing,
Vader?
Blijf dan ongeveer een minuut in stilte, liefst met je ogen gesloten en
luister en wacht op Zijn antwoord.
De instructies van vandaag vragen
om meerdere oefenperiodes dan voorheen. We kunnen ook zien dat Jezus niet wil
dat we ons vastbinden aan een strikte structuur. Het is zijn doel om ons afhankelijk
te maken van de inhoud van zijn boodschap, niet van de vorm waarin het tot ons
komt of hoe we oefenen. Dus brengt hij variatie in de vorm van onze dagelijkse
oefeningen, maar nauwelijks aan de inhoud ervan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten