(2:1) Er schuilt diepe vrede in het idee van vandaag en de oefeningen
voor vandaag zijn erop gericht die te vinden.
In feite kunnen we enkel door dit idee vrede vinden. Het wordt
op verschillende manieren gezegd, maar de essentie ervan is dat vrede gevonden
kan worden in het aanvaarden van het idee dat we nooit afgescheiden zijn van
God en daarom van niets en niemand afgescheiden zijn.
(2:2-4) Het idee zelf is geheel en al waar. Daarom kan het geen
aanleiding tot illusies geven. Zonder illusies is conflict onmogelijk.
De illusies zijn alles wat het ego
ons verteld dat waar is. Dus wanneer we met de fundamentele aanname beginnen
dat er een andere wil dan die van God zou zijn - het nietig dwaas idee dat
ernstig genomen werd en die ertoe leidt dat we geloven dat wij afgescheiden
individuen zijn - dan volgen andere illusies automatisch: ik ben zondig,
schuldig en bang voor de straf, mijn onvermijdelijk lot wanneer ik in mijn
denkgeest blijf. En om dit nieuw verworven zelf te beschermen moet ik het
basisconflict tussen mij en mijn beeld van God beschermen en een wereld maken
waarin ik een nieuw set problemen ervaar die nu allemaal buiten mijn denkgeest
waargenomen worden.
Dit zijn dus de illusies die
afstammen van het niet aanvaarden van het Verzoeningsprincipe dat er geen
andere wil is dan die van God en wat wil zeggen dat de afscheiding nooit heeft
plaatsgevonden. Wanneer we dus naar deze illusies kijken en ze zonder oordeel
loslaten kan er niet langer een conflict zijn. Wanneer niet langer geloof wordt
gehecht aan de gedachte aan zonde kan er ook niet langer een conflict of
illusie zijn en daarom ook geen pijn en lijden.
(2:5 – 3:1) Laten we proberen dit vandaag in te zien en de vrede
ervaren die dit inzicht brengt. Begin de langere oefenperioden met de volgende
gedachten enkele malen langzaam te herhalen, met het vaste voornemen te
begrijpen wat ze betekenen en ze in je aandacht vast te houden:
Ik heb al een aantal keren hiervoor gemeld dat vele uitspraken in het
werkboek verkeerd kunnen begrepen worden als ware het affirmaties die je kan vergelijken
met affirmaties die teruggevonden worden in vele New Age systemen en die
gebruikt worden om het ego te overschreeuwen door negatieve gedachten te
vervangen door positieve. Het mag duidelijk zijn dat dit niet werkt omdat het
enige wat het verwezenlijkt uiteindelijk het terugduwen is naar het
onderbewustzijn van onze slechte gedachten en alles wat onderdrukt wordt heeft
een hoogst ongelukkige manier om zijn weg terug naar buiten te vinden in enerzijds
het aanvallen van anderen (afwijzing) en/of het aanvallen van onszelf (zelfafwijzing).
Jezus moedigt ons niet aan om de waarheid naar de illusies te brengen –
de waarheid van deze uitspraken naar de illusies waarin we geloven – maar hij
leert ons eerder de illusies van onze egogedachten te brengen naar zijn
waarheid. Telkens we de neiging hebben ons verward te voelen moeten we dit
gevoel en alle schijnbare oorzaken ervan naar de waarheid brengen: dat wij dit
zelf gemaakt hebben. En we weten dat we dit zo gedaan hebben omdat er geen wil
is dan die van God.
Om het nog eens te herhalen, dit zijn geen uitspraken die we moeten
gebruiken om het ego te overschreeuwen maar we moeten in plaats daarvan de
schorre kreten van schuld en oordeel van ons ego naar deze liefdevolle, zachtaardige
gedachte van de les brengen. En dit proces geldt niet alleen voor deze
oefeningen, maar ook voor alle andere. Dus zeggen we:
(3:2-3) Er is geen wil dan
Die van God. Ik kan niet in conflict zijn.
Dit betekent dat wanneer je je in de
loop van de dag ontdaan voelt en je kijkt eerlijk naar je ego, jij je zult
realiseren dat je gevoel van verwarring komt omdat je gelooft dat je in
conflict bent, iemand of iets heeft je pijn gedaan en dat is de ‘oorzaak’ van
het probleem. Wanneer je deze uitspraak terug in gedachten neemt ‘er is geen
wil dan die van God. Ik kan niet in conflict zijn’ zal je herkennen dat alles
wat je waarneemt afkomstig is van de gedachte dat je in conflict bent met God.
Je lijdt door iemand anders, je voelt je ziek of je hebt je gevoel van vrede
verloren als gevolg van wereldse voorwaarden en dat alles omdat je gelooft dat
je afgescheiden bent van je Schepper. Om het op een andere manier te stellen,
conflict betekent dualiteit en dat is de essentie van de illusionaire afscheidingsstaat
van het ego terwijl de wil van God de non-dualistische waarheid uitdrukt van de
eenheid van onze werkelijkheid als Zoon van God.
Deze les zet het trainingsproces
verder die wil dat wij altijd, niet alleen hier, maar altijd, terugkeren naar
het denksysteem van het ego dat ons gevoel van ontdaan zijn, van onze boosheid,
depressiviteit, ziekte, bezorgdheid of angst ondersteunt. Wanneer we met Jezus
naast ons naar het ego kijken dan doen we automatisch dat wij hij ons hier in
deze les vraagt te doen. Zoals hij ons in het begin van de tekst vertelt dat
hij de Verzoening is (T. 1. III. 4:1): de ervaring en het symbool binnen onze
droom dat er geen wil is dan die van God. Zijn liefdevolle aanwezigheid in onze
denkgeest is het bewijs dat er niets gekomen is tussen ons en de Liefde van God
en meer nog, dat niets kan komen tussen ons en Zijn Liefde, zoals we nu kunnen
lezen:
(3:4-9) Besteed er dan verscheidene minuten aan om er enkele verwante
gedachten aan toe te voegen, zoals:
Ik ben in vrede.
Niets kan mij verstoren. Mijn wil is die van God.
Mijn wil en Die van God zijn één.
God wil vrede voor Zijn Zoon.
Niets kan mij verstoren. Mijn wil is die van God.
Mijn wil en Die van God zijn één.
God wil vrede voor Zijn Zoon.
En Jezus vervolgt door ons te
zeggen hoe we verder moeten gaan met deze oefeningen:
(3:10-13) Zorg er in deze beginfase voor dat je alle conflictgedachten
die in je denkgeest opduiken, snel aanpakt. Zeg meteen tegen jezelf:
Er is geen wil dan Die van God. Deze
conflictgedachten betekenen niets.
Nogmaals, Jezus wil niet dat we
onze pijn overschreeuwen of dat we onze ervaring van een conflict met iemand of
iets zouden negeren, maar om ons lijden naar hem te brengen. Dit is hetzelfde
als wat de grote Indische leraar Krishnamurti benadrukte in zijn onderricht: blijf bij de pijn. Dit was geen
masochistische oproep. Het was een pleidooi voor zijn studenten om niet de pijn
te bedekken maar om er doorheen te gaan voorbij de liefde die er achter ligt.
In Een Cursus in Wonderen is het Jezus die ons doorheen de pijn, die we eerst
naar hem gebracht hebben, leidt, naar de vrede die op ons wacht voorbij de
conflictsluier van het ego.
(4:1) Als zich een bepaald conflictgebied aandient wat bijzonder
moeilijk op te lossen lijkt, grijp dat dan aan om het speciale aandacht te
geven.
Zoals we reeds doorheen al deze
lessen gezien hebben vraagt Jezus ons om nauwgezet aandacht te geven aan ons
denken en het te onderzoeken om onze conflictgedachten te vinden. Op die manier
keren we terug van ons ongelukkig zijn en onze ellende naar de onderliggende
afscheidingsgedachte die de basis is voor de ervaring van deze conflicten. In
plaats van te streven om de blijkbaar moeilijke conflictsituatie te vermijden
moedigt Jezus ons aan om er aandacht aan te geven en ‘het te selecteren ten
behoeve van speciaal beraad’, wat wil zeggen het naar hem toe brengen zodat de
schuld in de denkgeest kan bekeken worden en losgelaten.
(wordt vervolgd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten