vrijdag 28 december 2018

Les 76 – Ik sta onder geen andere wetten dan die van God – deel 3


(5:1-4 - Dit zijn geen wetten, dit is dwaasheid. Het lichaam wordt in gevaar gebracht door de denkgeest die zichzelf kwetst. Het lichaam lijdt alleen opdat de denkgeest niet zal zien dat hij slachtoffer is van zichzelf. Het lijden van het lichaam is een masker dat de denkgeest ophoudt om te verbergen wat werkelijk lijdt.)

(5:5) Hij (de keuzemaker in de denkgeest) wil niet begrijpen dat hij zijn eigen vijand is, dat hij zichzelf aanvalt en sterven wil.
Wisten we dit wel dan zouden we natuurlijk onmiddellijk ons denken veranderen. Wanneer we zouden weten dat wij het probleem zijn – onze keuzemaker die voor het ego heeft gekozen – dan zouden we niet aarzelen om voor de Heilige Geest te kiezen wat het einde zou betekenen van het ego. Maar nogmaals, om te verzekeren dat deze ‘catastrofe’ nooit zou gebeuren, beraamt het ego – dat deel van de denkgeest die de afscheiding omarmt – zijn strategie van onbewustzijn waarbij de Zoon zich identificeert met een lichaam dat een voortdurende bron is geworden van aandacht en bezorgdheid. Dus zijn we gaan geloven dat de wereld en het lichaam – dat van ons en dat van anderen – de vijanden zijn terwijl de echte ‘vijand’ – de verkeerde keuze die onze denkgeest gemaakt heeft – veilig verborgen blijft uit ons bewustzijn, verstopt achter schuld en angst.
(5:6-7) Daarvan willen jouw ‘wetten’ het lichaam verlossen. Hierom denk je dat jij een lichaam bent.
Jezus helpt ons hier het doel voor onze motivatie een lichaam te hebben te begrijpen: een plaats waarin we de schuld van de denkgeest kunnen verbergen. Dus zegt het ego ons dat we wel degelijk een werkelijk probleem hebben – in onze lichamen – en dat er gelukkig genoeg wetten zijn die er zorg zullen voor dragen. Volgens de overtuiging van het ego is het probleem van onze innerlijke leegte niet omdat we God hebben verlaten, maar, bijvoorbeeld, de leegte in onze magen. Daarom vullen we ze met eten en voelen ons goed. De ‘wet’ zegt: wanneer je honger hebt dan eet je. Bovendien, wanneer je gezond wil blijven dan moet je welbepaald voedsel eten – wat het ook is waarin jij gelooft – want het voedsel zelf maakt in werkelijkheid niet uit.
Het ego neemt het probleem – de afwezigheid van Christus omdat ik geloof dat ik hem gekruisigd heb – splitst dit op en projecteert het zodat er nu dus een gebrek in mijn lichaam wordt waargenomen. Dan komen de ‘wetten’ van het ego om het te redden en lossen het probleem op door ons fysiek en psychisch bestaan als schepsels van de wereld te behouden. Daarmee word, naast het probleem van de voeding:
1) het probleem dat ik alleen ben in het universum, omdat ik God vernietigd heb. Dat klopt, zegt het ego, er is een probleem van eenzaamheid, maar dat is in het lichaam. Daarom zal ik speciale relaties bedenken en jou de wetten van manipulatie en verleiding leren die je in staat zullen stellen andere lichamen bij je te houden. Op die manier is je probleem van eenzaamheid opgelost.
2) Het probleem is dat ik berooid ben omdat ik de schat van God weggegooid heb. Ik heb niets. Dat klopt, zegt het ego, er is een probleem van armoede, maar dat is in het lichaam. Daarom zal ik zorgen dat er geld is en je de wetten leren hoe je het kan verkrijgen. Op die manier is je probleem van armoede opgelost.
3) Het probleem is dat ik diepbedroefd ben omdat ik God verraden heb. Dat klopt, zegt het ego, er is een ziekteprobleem, maar dat is in het lichaam. Daarom zal ik zorgen voor medicijnen en je de wetten leren hoe je dit kunt verwerven en hoe je ze moet gebruiken. Dus is het probleem van je ziekte opgelost.
En zo gaat het maar verder en verder.
Deze les leert ons begrijpen dat deze wetten, waarvan het ego ons de redding van het lichaam voorhoudt, alleen maar de afscheiding en schuld die in onze denkgeest in standhouden. Het doel van Jezus is nogmaals om ons niet schuldig te voelen of een mislukkeling en om ons te helpen bewust te worden waar het probleem werkelijk is zodat we werkelijk verlost kunnen worden.
(6:1-2) Er zijn geen andere wetten dan de wetten van God. Dit moet keer op keer worden herhaald, tot je beseft dat dit geldt voor alles wat jij gemaakt hebt tegengesteld aan Gods Wil.
Door ‘steeds opnieuw en opnieuw te herhalen’ bedoelt Jezus niet dat we zijn woorden moeten gebruiken als een mantra of als een affirmatie. Het is meer bedoeld als de bevestiging van de waarheid waar we de wetten van de illusie van het ego naartoe brengen. Het lichaam is niets meer dan het eindproduct van een hele reeks gedachten die gemaakt zijn in tegenstelling tot de Wil van God: afscheiding, speciaalheid, zonde, schuld, angst en dood. Dus moeten we bijzonder alert zijn wanneer het gaat over onze ervaringen als slachtoffer als gevolg van wetten waarover we geen controle zouden hebben en waarvan wij geloven dat het lot voor onze vrede rust. Het is deze ongerijmdheid die we naar de waarheid moeten brengen en herkennen hoe we de wetten van het lichaam gebruikt hebben als een mantel om onze schuld te verbergen over het geloof dat we tegen de wetten van God gekozen hebben.
(6:3) Jouw magie heeft geen betekenis.
De wetten van de wereld hebben met magie te maken omdat zij uiterlijk zijn. Het wonder – het tegendeel van magie – is innerlijk. Magie helpt ons onze lichamen veranderen, het wonder helpt ons ons denken te veranderen. Magie is de oplossing van het probleem door het ego, daar waar het niet gered kan worden: in het lichaam. Het wonder is de oplossing van het probleem door de Heilige Geest daar waar het kan verlost worden: in de denkgeest.
(6:4-5) Wat het moet verlossen, bestaat niet. Alleen wat het moet verbergen, zal jou verlossen.
Dit is een mooie ‘niveau 1’-uitspraak: het lichaam bestaat niet. Bovendien werden het lichaam en zijn wetten gemaakt om de schuld in onze denkgeest te verbergen. Deze bevat niet alleen de schuld, maar evengoed het ongedaan maken ervan door het aanvaarden van de Verzoening, het enige wat ons kan verlossen.
(7) De wetten van God kunnen nooit worden vervangen. We zullen deze dag gebruiken om ons erin te verheugen dat dit zo is. Het is niet langer een waarheid die wij willen verbergen. We beseffen daarentegen dat het een waarheid is die maakt dat we voor eeuwig vrij blijven. Magie zet gevangen, maar de wetten van God maken vrij. Het licht is gekomen omdat er geen andere wetten zijn dan de Zijne.
We moeten bijzonder alert zijn voor het gehoorzamen aan de wetten van het ego om ze terug te kunnen brengen naar wat ze in ons denken vertegenwoordigen waarbij dus geld onze ervaring van spirituele armoede ongedaan maakt, voedsel in onze maag stoppen en zuurstof in onze longen voorziet in het gebrek in onze gespleten denkgeest en speciaalheid de eenzaamheid ongedaan maakt die de ‘natuurlijke’ staat is van onze afgescheiden denkgeest. We kunnen daarom de wetten van het ego gebruiken om naar ons terug te spiegelen wat zij voor ons wilden verbergen: het geloof dat de wetten van God vervangen kunnen worden. Ze zijn inderdaad vervangen – door de verkeerd-denkende, misleide ik die denkt dat het een afgescheiden ik is. We zijn er nu echter klaar voor om te leren dat dit zelfbedrog enkel bestaat in onze dromen. Ons ware Zelf wacht slechts op het moment dat we onze ogen openen.
Jezus steekt nu nog een beetje verder de draak met ons:
(8:1-3) We zullen de langere oefenperioden vandaag beginnen met een kort overzicht van de verschillende soorten ‘wetten’ die we meenden te moeten gehoorzamen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de ‘wetten’ van voeding, immunisering, medicatie en de bescherming van het lichaam op ontelbare manieren. Denk verder na: je gelooft in de ‘wetten’ van de vriendschap, van ‘goede’ relaties en wederdiensten.
Het moet nu wel duidelijk zijn dat Jezus ons niet vraagt om ons geloof in deze wetten op te geven die de grondslag vormen van ons bestaan in de wereld. Maar we worden gevraagd om met hem een stap terug te zetten – om uit te stijgen boven het slagveld (T. 23. IV) en met zijn ogen te kijken naar de plek waar deze wetten van het verdedigingssysteem van het ego en zijn strategie in geesteloosheid in stand worden gehouden. We leren dus om deze wetten of ons levens niet meer zo serieus te nemen als we tot nu toe altijd hebben gedaan. Dit standpunt, net als zovele andere, kan niet genoeg gezegd worden. Onze weerstand om zonder oordeel naar ons ego te kijken is enorm en heeft een zachtaardige overredingskracht nodig en een zachtaardige herhaling voor een effectieve vermindering.
(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten