(1:1) Het idee van
vandaag is een poging in te zien dat je een omslag kunt bewerkstelligen in jouw
waarneming van de wereld, zowel in haar uiterlijk als haar innerlijk aspect.
We kunnen de waarneming veranderen omdat er iets in onze
denkgeest is waartoe we ons kunnen wenden. Dat ‘iets’ is de keuzemaker; het enige ‘iets’ in onze droom waarmee we
een juiste keuze kunnen maken. Het is dus niet onze uiterlijke waarneming die
veranderd moeten worden, maar de innerlijke waarneming van onszelf: zijn we
kinderen van God of van het ego; is onze werkelijkheid de onveranderlijke
EĆ©nheid van Christus of is het de veranderlijke individualiteit van de
afscheiding; is onze leraar de Heilige Geest of is dit het ego? Met andere
woorden, deze andere manier om naar de wereld te kijken begint in onze
denkgeest aan de hand van onze keuze door welke ogen we willen kijken: visie (van
de Heilige Geest) of oordeel (door het ego).
(1:2–2:2) Aan de
toepassing ‘s morgens en ‘s avonds dient een volle vijf minuten te worden
besteed. Herhaal in deze oefenperioden het idee zo vaak als je prettig vindt,
hoewel een beoefening zonder haast essentieel blijft. Wissel het onderzoeken
van je uiterlijke en innerlijke waarneming af, maar zonder dat je de overgang
als abrupt ervaart.
Kijk gewoon
ongedwongen rond in de wereld die jij als buiten jezelf waarneemt, sluit dan je
ogen en bezie je innerlijke gedachten met dezelfde ongedwongenheid. Probeer
tegenover beide evenveel afstand te bewaren en deze onthechte houding te
handhaven wanneer je het idee in de loop van de dag herhaalt.
Jezus doet hier wat we al eerder hebben gezien. Hij benoemt
een hoofdthema maar wijdt er hier niet verder uit al wordt het later opnieuw
opgepakt. Zo is ‘Ik ben niet het slachtoffer van de wereld die ik zie’ een
taaie gedachte, maar wordt deze in die les maar kort behandeld. ‘Ik voel nooit
onvrede voor de reden die ik denk’ werd in de les zelf ook niet te uitgebreid
besproken, maar het idee komt wel weer terug. Ook hier introduceert Jezus heel
enkel de gedachte dat er een andere manier is om naar de wereld te kijken en
richt zich dan op de gelijkheid van onze innerlijke gedachten en de wereld die
we uiterlijk waarnemen. Deze waarheid is echter wel de basis voor de andere manier om naar de wereld te kijken.
Ik wil hier ook de aandacht vestigen op een ander
veelbetekenend thema dat in de volgende alinea’s naar voorgebracht wordt en dat
keer op keer weer naar voren komt in deze lessen, namelijk het idee van de les gedurende
de hele dag toe te passen wanneer we enige vorm van leed ervaren:
(3-4) De korte
oefenperioden moeten zo talrijk mogelijk zijn. Ook moet je het idee van vandaag
onmiddellijk specifiek toepassen zodra zich een situatie voordoet die je in de
verleiding brengt verstoord te raken. Zeg bij zulke toepassingen:
Er is een andere manier om
hiernaar te kijken.
Denk eraan het idee
van vandaag meteen toe te passen zodra je je bewust bent dat iets jou van je
stuk brengt. Het kan nodig zijn om een minuut of zo rustig te gaan zitten en
het idee verscheidene malen bij jezelf te herhalen. Het zal bij deze vorm van
toepassing waarschijnlijk helpen je ogen te sluiten.
De oefeningen zijn praktisch en behulpzaam. Jezus geeft hier
geen metafysische principes die een hoge intelligentie vereisen, maar traint
ons erin om gedurende de dag heel alert te worden. Van zodra we verdrietig zijn,
van streek, boos, angstig of schuldig dat we ons dan vlug tot hem wenden en
‘Help!’ zeggen. En al weten we niet wat we anders moeten zeggen, we erkennen hierdoor
op zijn minst dat er een andere gedachte in onze denkgeest is. En ook al kiezen
we op dat moment niet voor die leraar, we weten tenminste dat hij er is.
De kwestie is om er een gewoonte van te maken dat wanneer je
herkent dat je je afgescheiden voelt van iets of iemand, je weet dat dat gevoel
afkomstig is van je ego. Je hoeft nog niet verder te gaan.
Het ego is er gek op
om zich over te geven aan gedachten van slachtofferschap: ze te rechtvaardigen
en te versterken, bondgenoten te vinden die het eens zijn met deze verkeerde
waarnemingen.
Van zodra een gevoel van slachtofferschap opkomt, probeer dan aan deze les te
denken, wat de les van de dag ook mag zijn; het maakt echt niet uit welke want
de inhoud ervan is bij allemaal hetzelfde.
Ga zo snel mogelijk met deze les aan de slag wanneer jij jezelf op een gevoel van slachtofferschap betrapt en zeg: ‘Ik kan hier op een andere manier naar kijken’ Wanneer je niets anders kan doen dan hou je op zijn minst de deur open door jezelf eraan te herinneren dat er een ander denksysteem is of een andere leraar waarvoor je kan kiezen, maar omdat je angstig bent zal jij je eerder ellendig voelen en denken dat je gelijk hebt, in plaats van dat je verkeerd bent en gelukkig (T. 29. VII. 1:9). Je bent echter eerlijk geweest over wat er gaande is en dit is een immens behulpzaam deel in het leren vergeven. De volgende les zet deze manier van denken verder.
Ga zo snel mogelijk met deze les aan de slag wanneer jij jezelf op een gevoel van slachtofferschap betrapt en zeg: ‘Ik kan hier op een andere manier naar kijken’ Wanneer je niets anders kan doen dan hou je op zijn minst de deur open door jezelf eraan te herinneren dat er een ander denksysteem is of een andere leraar waarvoor je kan kiezen, maar omdat je angstig bent zal jij je eerder ellendig voelen en denken dat je gelijk hebt, in plaats van dat je verkeerd bent en gelukkig (T. 29. VII. 1:9). Je bent echter eerlijk geweest over wat er gaande is en dit is een immens behulpzaam deel in het leren vergeven. De volgende les zet deze manier van denken verder.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten