dinsdag 22 mei 2018

Les 38 - Er is niets wat mijn heiligheid niet kan. – deel 1


Jezus bedoelt niet dat jouw heiligheid jou in staat stelt om over water te lopen of om fysieke symptomen bij mensen te genezen. Zijn focus ligt, zoals we al zo vaak gezien hebben, niet op gedrag al lijkt het taalgebruik dit soms te suggereren. De zorg van Een Cursus in Wonderen betreft altijd het denken in onze denkgeest. De reden dat er niets is wat je heiligheid niet kan is omdat alles wat je dan doet, denkt, zegt of voelt direct afkomstig is van je beslissing voor het juist-gerichte denken dat zich identificeert met de heelheid van Christus. Dat betekent dat er geen storing of vervorming meer is die met schuld en oordeel gepaard gaat en alles wat overblijft is de liefde die alle problemen en zorgen te boven gaat.

(1:1-2). Jouw heiligheid draait al de wetten van de wereld om. Ze overstijgt elke beperking van tijd, ruimte en afstand en iedere soort grenzen.

Dit is omdat je heiligheid verblijft in je juist gericht denken en toegankelijk wordt door te kiezen voor het heilig ogenblik waarin jij je met Jezus of met de Heilige Geest samenvoegt. Dat wil zeggen dat er niet langer een afscheiding is en dus ook geen zonde, schuld of angst. Wanneer er geen zonde is dan is er ook geen verleden, wanneer er geen schuld is, is er ook geen heden en wanneer er geen angst is, is er ook geen toekomst. Met andere woorden in het heilig ogenblik is er geen tijd. Meer zelfs, als er geen gedachte van afscheiding van God is dan is er geen lichaam. Om een eerder aangehaalde regel van de tekst nog eens te citeren: ‘In geen enkel ogenblik (d.w.z. het heilig ogenblik) bestaat het lichaam überhaupt’. (T. 18. VII. 3:1) Heiligheid is volledig buiten tijd en ruimte. Wanneer jij je met je heiligheid identificeert dan weet je dat de wereld van tijd en ruimte een droom is en kan je letterlijk naar de droomfiguur kijken, naar de droomfiguur die de naam heeft van degene die je denkt te zijn en je uiteindelijk realiseren dat dit niet is wat je bent. Er is niets wat je heiligheid niet kan doen omdat er niets is wat je hoeft te doen zoals geschreven in de tekst. (T. 18. VII)

(1:3) Jouw heiligheid is in haar macht volkomen onbegrensd, omdat ze jou bekrachtigt als Zoon van God, één met de Denkgeest van zijn Schepper.

Dit is het gevolg van het verenigd zijn met de Heilige Geest of met Jezus. Nogmaals, in dat ogenblik verandert alles en zijn al je problemen zijn opgelost. De lessen 79 en 80 zeggen ons dat onze problemen opgelost zijn omdat er maar een probleem is: het geloof dat we afgescheiden zijn. Daarom is er ook maar een oplossing: de Verzoening aanvaarden, de Verzoening die de realiteit van schuld ontkent omdat het de realiteit van de afscheiding ontkent.

(2:1-3) Door jouw heiligheid wordt de macht van God gemanifesteerd. Door jouw heiligheid wordt de macht van God beschikbaar. En er is niets wat de macht van God niet vermag.

Jezus heeft het niet over iets uitwendigs, zoals ik al verscheidene keren heb vernoemd. Gedurende tweeduizend jaar worden de wonderverhalen beschouwd als een bewijs voor de macht van God: Jezus kan de zieken genezen, doden opwekken, water in wijn veranderen en herleven in het vlees. Dit vertegenwoordigt een volledig verkeerd begrip van wat Jezus onderwees en onderwijst. Het is interessant om zien hoe studenten van Een Cursus in Wonderen proberen los te komen van hun christelijke opvoeding maar dezelfde fout maken door vorm en inhoud te verwarren, lichaam en geest; een niveauverwarring die in het begin van de tekst door Jezus besproken wordt als de oorzaak voor alle ziekte. (T. 2. IV.2)

Jezus spreekt daarom niet over wat je lichaam zal doen omdat wanneer je je identificeert met de macht van God en met je heiligheid, jij je ook zult realiseren dat het lichaam eenvoudig een verzinsel is van jouw verbeelding, een figuur in je droom. We zijn allemaal figuren in een droom waarin het lichaam letterlijk niets doet. We kunnen het lichaam vergelijken met een marionet die niets meer is dan een levenloos stukje hout. Zodoende leven we dus als marionetten in een zogenaamde wereld die niet meer werkelijkheid heeft dan dat wat kleine kinderen beleven in een poppentheater. Dit is trouwens een idee waar we nog regelmatig op terugkeren.

(2:4-6) Jouw heiligheid kan daarom alle pijn wegnemen, alle leed beëindigen en alle problemen oplossen. Ze kan dit doen met betrekking tot jezelf en ieder ander. Ze heeft dezelfde macht om iedereen te helpen, omdat ze dezelfde macht heeft iedereen te verlossen.

De oorsprong van al onze pijn, zorgen en problemen is onze beslissing Jezus van ons af te duwen. Wanneer we hem opnieuw uitnodigen kan er niet langer ellende zijn. Herinner je dat we hier enkel spreken op het niveau van de denkgeest gezien dat de oorsprong is van alle pijn. Het is mogelijk dat negatieve uiterlijk waargenomen omstandigheden, volledig buiten onze menselijke controle, zullen doorgaan als mogelijke fysieke symptomen. Nochtans zonder schuld zullen ze niet langer als een probleem ervaren worden of als oorzaak voor pijn en ellende. In het Handboek voor Leraren legt Jezus uit hoe een genezen denkgeest waarneemt:

De ogen van het lichaam zullen verschillen blijven zien. Maar de denkgeest die zichzelf heeft laten genezen, zal ze niet langer erkennen. Er zullen er zijn die ‘zieker’ lijken dan anderen en de ogen van het lichaam zullen hun uiterlijke veranderingen als tevoren melden. Maar de genezen denkgeest zal ze allemaal in één categorie onderbrengen: ze zijn onwerkelijk. Dit is het geschenk van zijn Leraar: het inzicht dat slechts twee categorieën betekenis hebben bij het schiften van de boodschappen die de denkgeest ontvangt uit wat de buitenwereld lijkt. En van deze twee is er maar één werkelijk. Precies zoals de werkelijkheid volkomen werkelijk is, los van omvang, vorm, tijd en plaats – want daarbinnen kunnen verschillen niet bestaan - zo zijn ook illusies zonder onderscheid. Het enige antwoord op enige vorm van ziekte is genezing. Het enige antwoord op alle illusies is de waarheid. (HvL. 8.6)

Het kan niet genoeg benadrukt worden dat Een Cursus in Wonderen enkel bezorgd is over de oorzaak van de wereld – de denkgeest – en niet over het gevolg – de wereld. Daarom doet Jezus deze belangrijke uitspraak in de tekst: dit is een Cursus in oorzaak niet in gevolg (T. 21. VII. 7:8). Wanneer we Jezus om hulp vragen voor een fysiek of een emotionele pijn of we vragen hem om een extern probleem op te lossen dan brengen we zijn waarheid naar onze illusie. Soms is het probleem opgelost en andere keren dan ook weer niet, maar Jezus betrekken bij onze uiterlijke, uitwendige problemen verheerlijkt alleen onze speciaalheid, precies het tegenovergestelde van wat hij ons zegt dat we moeten corrigeren.

Dat wil niet zeggen dat we hem niet om dergelijke hulp mogen vragen. Het is echter wanneer we met onze zorgen op dit niveau met hem in relatie blijven wij er nooit aan voorbij zullen gaan. Het is inderdaad zo dat de brochure Het Lied van het Gebed speciaal geschreven is om studenten van Een Cursus in Wonderen te helpen zich te verplaatsen voorbij dat wat omschreven wordt als de onderste trap van de gebedsladder – het vragen voor specifieke dingen – naar de hoogste trede die onze verandering van de wereld naar de denkgeest weerspiegelt, een verandering die ons helpt in te zien dat er slechts een probleem is en daarom ook maar een oplossing. Dit inzicht is natuurlijk wat het eerste principe van wonderen ons onderwijst:

Wonderen kennen geen rangorde naar moeilijkheid. Het ene is niet ‘moeilijker’ of ‘groter’ dan het andere. Ze zijn allemaal gelijk. Alle uitingen van liefde zijn maximaal. (T1. I.1:1-3)

Om dit heel belangrijk punt nog een keer naar voor te brengen: onze heiligheid ‘heeft dezelfde macht om iedereen te helpen’, omdat er maar een probleem is. Er is ook maar een Zoon. Wanneer mijn denkgeest genezen is omdat ik de heiligheid van Christus als mijn identiteit gekozen heb in plaats van de zondigheid van het ego, in dat ogenblik realiseer ik mij dat ik die ene Zoon ben en dat iedereen samen met mij deel is van dit Zoonschap. Daarom is in mijn ervaring alle leed verdwenen.

(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten