vrijdag 9 maart 2018

Les 25 - Ik weet van niets waartoe het dient. – deel 1


Deze les raakt gelijk het doel van Een Cursus in Wonderen aan. We kunnen trouwens zeggen dat alleen dit doel ons zal helpen om het egodenksysteem te begrijpen, om de rol te begrijpen die de wereld in dit denksysteem speelt en hoe we door dit doel van de wereld te veranderen het plan van het ego ongedaan wordt gemaakt.

(1) Bedoeling is betekenis. Het idee van vandaag verklaart waarom niets wat jij ziet iets betekent. Jij weet niet waar het toe dient. Daarom is het voor jou zonder betekenis. Alles is in jouw hoogste belang. Dat is waartoe het dient; dat is de bedoeling ervan; dat is wat het betekent. Door dit in te zien worden je doelen eenduidig. Door dit in te zien krijgt wat je ziet betekenis.

Jezus haalt vorige lessen aan, waaronder de les van hiervoor en helpt ons zo bewust te worden waarom niets hier enige betekenis heeft. Iets heeft voor ons betekenis alleen maar omdat we niet begrijpen waarvoor het staat, wat dus voortvloeit uit het feit dat we niet weten wat ons hoogste belang is. We denken dat dit te maken heeft met het invullen van onze speciale behoeften of dit nu fysieke of emotionele zijn, terwijl wat werkelijk in ons belang is, is leren te vergeven. Dat is waarom alles in deze wereld in ons hoogste belang is wanneer we voor de juiste Leraar kiezen. Elke situatie of relatie kan een leerschool zijn waarin we geholpen worden te leren begrijpen dat de wereld die we gemaakt hebben afkomstig is van onze aanvalgedachten en dat alles een herinnering kan zijn dat we steeds de keuze hebben om op een andere manier naar de wereld te kijken. Dit proces, zoals we reeds gezien hebben en nog veel keren zullen tegenkomen, leidt tot het anders waarnemen van het probleem waardoor we ons hoogste belang begrijpen - van het lichaam naar de denkgeest. Het bereiken van een dergelijke waarneming is het hoofddoel van deze lessen om natuurlijk ook het doel van Een Cursus in Wonderen.

Het ego ziet de betekenis en het doel van alles in deze wereld als een mogelijkheid om zijn speciale noden te bevredigen. Jezus ziet de mogelijkheid om hier op een andere manier naar te kijken door ons tot hem te wenden en zo te leren dat er inderdaad een andere manier is om naar alles te kijken. Deze andere manier van kijken die in de drie stappen is samengevat en die vernoemd wordt in les 23, is ons te realiseren dat wat we buiten ons zien een projectie is van wat we eerst binnen in ons hebben waargenomen. Jezus leert ons dus om onze aandacht van het lichaam te veranderen naar de aandacht van de denkgeest.

Onze waarnemingen en de manier waarop we onze persoonlijke wereld zien en inrichten komt vanuit een houding van het ego; we hebben zekere behoeften die gebaseerd zijn op ons afgescheiden bestaan en die ons voorschrijven hoe we de wereld en de mensen in de wereld moeten zien. Maar nu we een leraar hebben die ons aantoont dat wat we buiten ons zien een projectie is van onze innerlijke gedachte, kunnen we deze gedachten veranderen. Zo krijgt de wereld een betekenis met een nieuw doel, nl. een leerschool waarin we door vergeving onze lessen leren.

Jezus zegt dat het doel alles betekent en er zijn er twee. Enerzijds is er het doel van het ego om ons hier in de wereld vast te houden zodat onze individualiteit veilig is en anderzijds is er het doel van de Heilige Geest die ons bewust maakt dat er geen wereld is omdat er niets in ons is dat enige verdediging nodig heeft. Zo is het nieuwe doel van de wereld om ons dit gelukkig feit te leren inzien, nl. de verlossing van ons geloof in schuld. Het deel ‘Waarneming en keuze’ in de tekst vat dit tweevoudig doel van onze gespleten denkgeest samen:

Maar deze wereld heeft er twee die haar gemaakt hebben en die zien haar niet beide als hetzelfde. Voor elk heeft ze een andere bedoeling en voor elk is ze het volmaakte middel om het doel te dienen waarvoor ze waargenomen wordt. … Er bestaat een andere bedoeling in de wereld die door dwaling werd gemaakt, omdat ze een andere Maker heeft die haar doel kan verenigen met de bedoeling van Zijn Schepper. In Zijn waarneming van de wereld valt er niets te zien dat niet vergeving en de aanblik van volmaakte zondeloosheid rechtvaardigt. (T. 25. III. 3:3-4; 5:1-2)

Zo wordt de nieuwe wereld van vergeving, gemaakt door de Heilige Geest, een correctie en vervangt ze de met fouten-gevulde wereld van schuld en haat gemaakt door het ego. 

(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten