Deze morgen hebben we het over een zin uit de tekst
(T11.V.13:1) die zegt dat het ego analyseert en dat de Heilige Geest
accepteert. Een van de grootste wapens die het ego gebruikt in zijn strijd
tegen God en dan vooral de strijd tegen het keuzemakende deel van onze denkgeest,
is oordeel. En oordeel en analyse gaan hand in hand. Naast oordeel en analyse
is er het dwaze idee dat het mogelijk is om te begrijpen wat er in de wereld
gebeurt, dat we kunnen begrijpen waarom we dingen doen, waarom de mensen rondom
ons dingen doen, waarom mensen die we verkozen hebben, dingen doen en we
proberen dit voortdurend te analyseren, te begrijpen en te beoordelen. En dit
is niets meer of niets minder dan een tactiek van het ego zodat we zouden
blijven denken dat er hier iets is, dat er hier iets in de wereld is die zinvol
is. Terwijl het in feite zo is dat het enige wat zinvol is, is dat er hier
niets waardevol is, omdat de hele wereld gemaakt is om datgene wat echt Waarde
heeft, met een hoofdletter ‘W’ van ons weg te houden.
Aan de andere kant is het zo dat de Heilige Geest accepteert.
Dat wil zeggen zonder te proberen om iets te begrijpen of te analyseren. Het
enige wat de Heilige Geest doet is ons helpen om, telkens we betrokken zijn bij
een gebeurtenis, een omstandigheid, voorval of relatie, we enkel proberen te
aanvaarden dat dit iets is waar wij voor gekozen hebben. Het enige wat telt is
of we naar deze gebeurtenis, situatie of relatie kijken door de ogen van de
Heilige Geest of door de ogen van het ego. Een wanneer we kijken door de ogen
van het ego zullen we altijd geneigd zijn om betekenis te geven aan dat wat
zich afspeelt. Met andere woorden, de enige betekenisvolle manier om tegenover
gelijk wat in deze wereld te staan – en dan in het bijzonder tegenover onze
relaties in deze wereld – is of ik naar deze situatie kijk met de ogen van de
vrede of door de ogen van oordeel.
Dit maakte deel uit van een belangrijke boodschap die Helen
kreeg van Jezus een aantal jaren nadat het noteren van de Cursus afgelopen was
en wanneer Helen aan Jezus had gevraagd wat zij tegen een persoon die in nood
zat moest zeggen. Het antwoord van Jezus hierop was: ‘Vraag mij niet wat je zou
moeten zeggen. Vraag mij liever jou te helpen dat je naar deze persoon zou
kijken door de ogen van vrede en niet van oordeel.’ Met andere woorden,
aanvaard de situatie zoals ze is, probeer er niet over te oordelen, te
evalueren of er waarde aan te geven, maar ga naar binnen waar ik ben en ervaar
mijn liefde, accepteer mijn liefde en op die manier zal een liefdevol antwoord
via jou komen door iets wat je denkt, iets wat je voelt, iets dat je zegt of
iets wat je doet. Na die zin zei Jezus dat alle hulp van de Hemel, alle engelen
in de Hemel jou te hulp snellen, wat wil zeggen dat de liefde die in jouw denkgeest
aanwezig is en die je geaccepteerd hebt, in plaats van de voorkeur te geven aan
het ego, die liefde jou nu zal leiden in alles wat je zegt en doet.
Ik had het daarnet over het feit dat we de situatie
aanvaarden op de manier die wij verkiezen. Ik weerspiegel hiermee een
basisonderricht van de Cursus over de fundamentele onwerkelijkheid van tijd,
dat tijd niet lineair is en dat alles in feite reeds is gebeurd. Ik ga hier
deze morgen niet dieper op ingaan, maar het punt is hier dat wat we hier
ervaren eenvoudig – zoals een werkboekles het stelt – een mentale terugblik is
van iets wat reeds voorbij is. Het enige wat telt is waarom we zoiets gekozen
hebben, waarom iemand anders iets gekozen heeft, waarom dingen met ons
gebeuren. Het enige wat van belang is, is dat eens we geconfronteerd worden met
een situatie, onze enige keuze die betekenis heeft is kijk ik hiernaar met de
ogen van de vrede of met oordelende ogen. Maakt dit mij, roept deze situatie
voor mij een les op waardoor ik leer hoe ik hier gelukkig van word of versterkt
deze situatie mijn bezorgdheid, spanning en schuld.
Een voorbeeld die ik regelmatig aanhaal is wanneer ik aan
het rijden ben met de auto en ik krijg een lekke band dan gaat het niet over
het feit waarom ik een lekke band heb, waarom er iemand hier een spijker
achtergelaten heeft, waarom ik die nagel geraakt heb, enz., enz. Het enige wat
telt is eens ik geconfronteerd wordt met die lekke band ik ervoor zorg dat die
band vervangen wordt door ofwel mijzelf, door de wegenhulp of door iemand
anders. Het enige wat telt is dat ik hier rustig bij blijf in plaats van
bezorgd, gespannen, boos, teneergeslagen, enz. Met andere woorden, de manier
waarop we onze dag doorbrengen is om te proberen zo vredig mogelijk te zijn en
te herkennen dat er niets van buitenaf ons op gelijk welke manier kan raken.
Van zodra ik verlost ben van die verschrikkelijke last om te proberen alles wat
er gaande is te analyseren en te begrijpen, te begrijpen waarom er iets gebeurt
en hoe ik moet reageren naargelang wat er gebeurt, eens ik dat kan accepteren
en in plaats hiervan de correctie van de Heilige Geest kan aanvaarden, dan
wordt mijn leven vreugdevol ongeacht wat er rondom mij gebeurt, ongeacht wat ik
denk te begrijpen.
En laat mij afsluiten door een andere passage uit de tekst
aan te halen (T18.IV.7:5) waar Jezus zegt dat je nog steeds gelooft dat jouw
inzicht een machtige bijdrage vormt aan de waarheid en haar maakt tot wat ze
is. Dit is dus een onterende opmerking voor al onze zogenaamde intellectuelen
die proberen alles wat er gaande is te begrijpen en te analyseren. Het enige
wat er nodig is, is het rustig aanvaarden van de waarheid en de waarheid is: Ik
voel nooit onvrede voor de reden die ik denk, zoals les 5 zegt en les 34 die
zegt dat ik in plaats hiervan vrede kan zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten