zondag 5 april 2015

Dagelijkse verwijzing uit De Verdwijning van het Universum naar Een Cursus in Wonderen


Onthoud ook dat het ego heimelijk wil dat je je schuldig voelt door te denken dat je je van God hebt afgescheiden, maar dit is niet waar, ondanks alle schijn en ervaring die het tegenovergestelde suggereert. … we zullen je nog meer vertellen over hoe het ego tracht zijn bedrog te bewerkstelligen. Probeer eerlijk te zijn met jezelf als je de ware aard van het universum en de wereld beschouwt. Jezus is uiterst helder over wat de meeste mensen ten onrechte als een of andere prachtige Goddelijke Schepping beschouwen. Om je maar één voorbeeldje te geven van vele zegt hij in de tekst over deze wereld van valse idolen:

Een afgod wordt door geloof in het leven geroepen en wanneer dat herroepen wordt ‘sterft’ de afgod. Dit is de antichrist: het vreemde idee dat er een macht bestaat die almacht overstijgt, een plaats die voorbij het oneindige ligt, een tijd die de eeuwigheid te boven gaat. Hier is de wereld van afgoden gesitueerd, door het idee dat er vorm is gegeven aan die macht, die plaats en die tijd en dat ze een wereld samenstellen waarin het onmogelijke heeft plaatsgevonden. Hier komen de onsterflijken om te sterven, de alomvattenden om verlies te lijden en de tijdlozen om tot slaaf van de tijd te worden gemaakt. Hier verandert het onveranderlijke en maakt Gods vrede, voor eeuwig aan alle levende wezens gegeven, plaats voor chaos. En hier komt Gods Zoon, even volmaakt, zondeloos en liefdevol als zijn Vader, om een tijdje te haten, pijn te lijden en uiteindelijk dood te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten