donderdag 25 april 2019

Les 93 - Er woont licht en vreugde en vrede in mij. – deel 4


(10:1-2) Misschien ben je niet bereid of ook maar in staat om de eerste vijf minuten van elk uur voor deze oefeningen te gebruiken. Maar probeer het wanneer je kunt.
Jezus zegt ons hier: ‘Ik weet dat je dit niet zult doen omdat het moeilijk is. Maar doe een poging.’ Zoals we verder zullen zien helpt Jezus ons begrijpen dat zijn doel met deze oefeningen niet zozeer is dat wij ze doen, maar dat we onszelf vergeven wanneer we ze niet gedaan hebben. Hij verwacht wel dat we bang zijn en het zullen vergeten. Maar hij verwacht ook dat we eerlijk zijn en dat we leren inzien hoezeer we weerstand bieden om zijn onderricht te begrijpen.
(10:3-6) Denk er op zijn minst aan elk uur deze gedachten te herhalen:
Er woont licht en vreugde en vrede in mij.
God staat voor mijn zondeloosheid garant.
Probeer er dan tenminste een minuutje voor te nemen je ogen te sluiten en te beseffen dat dit een verklaring is van de waarheid over jou.
Jezus zijn instructies zijn altijd vriendelijk. Wanneer we geen vijf minuten van een uur aankunnen zouden we op zijn minst moeten proberen om ons het idee van de dag te herinneren. Zelfs deze kleine inspanning zal ons helpen om de identificatie met het denksysteem van het ego van slechtheid, duisternis en zonde te verbreken.
(11:1) Als zich een situatie voordoet die verontrustend lijkt, verjaag deze illusie van angst dan snel door deze gedachten opnieuw te herhalen.
Het is belangrijk te noteren dat het doel van deze oefeningen is om het idee van de dag telkens toe te passen wanneer we van streek zijn. Eerlijk zijn betekent ons realiseren dat we de meeste tijd van streek zijn of het nu iets is wat we als groot bestempelen of iets triviaals. In het begin van het werkboek legt Jezus uit dat ook ‘een lichte krimp van ergernis niets anders is dan een sluier over intense woede.’ (W. d1. 21. 2:5). Hij vraagt ons om onze denkgeesten zo te controleren zodat we, wanneer we zien dat we verstoord zijn, kunnen zeggen: ‘Dit komt van een beeld van mijzelf die ik gebruikt heb om mijn afgescheiden bestaan te beschermen. Maar dit heeft me niet gelukkig gemaakt dus wil ik het niet langer.’
(11:2-4) Mocht je in de verleiding komen om kwaad op iemand te worden, zeg hem dan in stilte:
Er woont licht en vreugde en vrede in jou.
God staat voor jouw zondeloosheid garant.
Op dezelfde manier en meer specifiek wanneer we in de startblokken staan om aan te vallen, te bekritiseren of iets fout te vinden, zouden we zo goed als we kunnen ons moeten herinneren dat dergelijke gedachten het licht, de vreugde en de vrede voor ons verbergen. Gezien wij en onze broeders hetzelfde zijn, komen onze beschuldigen naar ons terug en zullen ze onszelf kwetsen. Nochtans door anderen de boodschap van licht te geven herinneren we onszelf eraan dat datzelfde licht ook in ons is en keren we allemaal samen terug naar huis.
(11:5-7) Je kunt vandaag veel doen voor de verlossing van de wereld. Je kunt vandaag veel doen om je dichter te brengen bij de rol in de verlossing die God jou heeft toegewezen. En je kunt vandaag veel doen om je denkgeest ervan te overtuigen dat het idee van vandaag inderdaad de waarheid is.
De reden dat we veel kunnen doen voor de verlossing van de wereld is omdat de Zoon van God een is. Dit thema zal binnenkort terugkeren. Wanneer mijn Zelf een is, een ondeelbaar deel van een perfecte Eenheid, dan is het hele Zoonschap in mij omvat. Maar dit is niet de ik die het thuis is voor slechtheid, duisternis en zonde. Wat mij in staat stelt om de wereld te verlossen is om mijn denkgeest te verlossen wat bereikt wordt door het ijverig oefenen van de les van de dag. Ik aanvaard dat wat Jezus leert inderdaad waar is, net zoals ik mijn weerstand voor deze waarheid aanvaard. In deze eerlijkheid zal deze weerstand zacht oplossen en enkel het licht, de vreugde en de vrede die in mij, de Zoon van God, woont achterlaten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten