dinsdag 5 mei 2015

Dagelijkse verwijzing uit De Verdwijning van het Universum naar Een Cursus in Wonderen


Dus God hoeft mij niet te vergeven; ik moet mijzelf vergeven door anderen te vergeven in plaats van ze aan te vallen. Zelfs al is het alleen maar een mentaal oordeel en ik niets zeg of doe, een aanvalsgedachte is nog steeds een aanvalsgedachte. Dat is de reden waarom ik mijn gedachten in de gaten moet houden. Of ik nu aanval of vergeef, ik doe het mijzelf aan omdat uiteindelijk deze mensen niet echt zijn – ze zijn slechts symbolen van wat er in mijn geest zit. De wereld heeft Gods vergeving niet nodig; mensen moeten zichzelf vergeven door de beelden die ze zien te vergeven.

De Cursus is hier heel duidelijk in:

God vergeeft niet omdat Hij nooit veroordeeld heeft. En er moet veroordeling zijn voordat vergeving nodig is. Vergeving is de grote noodzaak van deze wereld, maar dat komt omdat ze een wereld van illusies is. Zij die vergeven bevrijden zichzelf zo van illusies, terwijl zij die nalaten te vergeven zich daaraan binden. Zoals jij alleen jezelf veroordeelt, zo vergeef jij ook alleen jezelf.
Maar hoewel God niet vergeeft is Zijn Liefde toch de basis voor vergeving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten