zaterdag 19 januari 2019

Les 80 – Laat me inzien dat mijn problemen zijn opgelost. – deel 1


Deze les gaat nog dieper in op de boodschap uit les 79.

(1:1) Als jij bereid bent je problemen te zien, zal je inzien dat je geen problemen hebt.
Herkennen dat ‘mijn problemen opgelost zijn’ kan begrepen worden als de aanwezigheid van de Heilige Geest in mijn denkgeest die de oplossing heeft voor elk probleem dat ik heb, ongeacht vorm of complexiteit. Aangezien Hij als Antwoord reeds in mijn denkgeest aanwezig is, betekent dit dat mijn problemen voorbij zijn. Herinner je deze eerder aangehaalde passage in verband met de rol van het wonder wanneer het ons aantoont dat we geen problemen hebben:
Het wonder doet niets. Al wat het doet is: het maakt ongedaan. En zo ruimt het de belemmeringen op ten opzichte van wat werd gedaan. Het voegt niets toe, maar neemt alleen weg. En wat het wegneemt is allang verdwenen, maar doordat het in herinnering is gehouden lijkt het directe gevolgen te hebben. Deze wereld was lang geleden al voorbij. De gedachten die haar hebben gemaakt, zijn niet meer in de denkgeest die ze gedacht heeft en een tijdje liefhad. Het wonder laat slechts zien dat het verleden voorbij is en wat werkelijk voorbij is heeft geen gevolgen meer. (T. 28. I. 1:1-8)
Dus zijn onze problemen ook reeds lang geleden voorbij. Kiezen voor het wonder van de Heilige Geest in plaats van voor de grieven van het ego brengt deze eenvoudige waarheid terug in ons bewustzijn.
(1:2-7) Jouw ene kernprobleem is opgelost en je hebt geen ander. Daarom moet je wel in vrede zijn. Verlossing hangt daarom af van het zien van dit ene probleem en het begrijpen dat het is opgelost. Eén probleem, één oplossing. De verlossing is volbracht. Vrijheid van conflicten is jou gegeven.
Het antwoord van het ego op de Heilige Geest is conflict: Ik heb gezondigd tegenover God, waarop God tegenover mij zal zondigen en dus zijn we in een eeuwigdurende oorlog met elkaar. Wij projecteren dit slagveld – doden of gedood worden – en ervaren nu conflict in de wereld. Bevrijd worden van dergelijke ellende komt niet door verzet of het door omverwerpen van de andere partij in de betekenis van de een of de andere. Vrijheid komt door het bewust worden dat het antwoord van de Verzoening reeds in ons aanwezig is. Dit wil zeggen dat er geen afscheiding, zonde of conflict is. De Verzoening is het enige antwoord dat zal werken omdat het ons werkelijk verlost van onze mispercepties van afscheiding en haat.
(1:8) Accepteer dat feit en je bent klaar je rechtmatige plaats in Gods verlossingsplan in te nemen.
De rechtmatige plaats is de aanvaarding van onze vergevingsfunctie, wat niets te maken heeft met iets uiterlijk dan ook. Met andere woorden, onze rechtmatige plaats is dezelfde voor iedereen: vergeving. Het is dus het herkennen van onze collectieve functie dat er slechts één probleem is: het geloof in afscheiding en afgescheiden belangen en slechts één oplossing: de aanvaarding van de Verzoening, weerspiegelt door onze erkenning dat er alleen gedeelde belangen bestaan in onze droom.
(2:1-2) Jouw enige probleem is opgelost! Herhaal dit vandaag voor jezelf keer op keer met dankbaarheid en overtuiging.
Het is niet de bedoeling om dit als een affirmatie of een mantra telkens en telkens weer na elkaar op te dreunen. Wanneer je geneigd bent om van streek te zijn en dat je vrede verstoord is denk dan aan deze uitspraak en realiseer je dat wanneer je probleem reeds opgelost is waarom je dan nog van streek blijft? Begin de motivatie van je verwarring te begrijpen: ik wil het antwoord van mij afhouden want in dit antwoord verdwijnt mijn speciaalheid.  Dus wil ik in de war zijn want dat bewijst dat ik gelijk heb en dat Jezus verkeerd is. Het bewijst dat ik geen denkgeest heb want het is mijn lichaam dat misbruikt en onfair behandeld is. Breng jouw waargenomen problemen en het onderliggende doel ervan naar dit nieuwe inzicht van de aard van je probleem en zie hoe het vervaagt, terug in de nietsheid van waar het is gekomen. (H. 13. 1:2)
(2:3-5) Je hebt je enige probleem gezien en daarmee voor de Heilige Geest de weg geopend om jou Gods antwoord te geven. Je hebt misleiding aan de kant gezet en het licht van de waarheid gezien. Je hebt de verlossing voor jezelf aanvaard door het probleem naar de oplossing te brengen.
Dit opent de weg voor de Heilige Geest om ons Gods Antwoord te geven, met name dat mijn percepties onjuist zijn. Binnen de illusie is het mogelijk dat wat mijn ogen zien waar is, maar de reactie van mijn ego is verre van waar. Wat ertoe doet is of ik het probleem ofwel door de visie van Jezus of het ego laat interpreteren. Voor het ego kiezen is het probleem. Door mij dus te realiseren dat ik verkeerd ben zeg ik dat het probleem niet buiten mij is maar binnen in mij wat wil zeggen dat ik het nu naar het antwoord breng: de misleiding van het ego naar de waarheid van de Heilige Geest.
(2:6) En je kunt de oplossing herkennen, omdat het probleem is geïdentificeerd.
Het cruciale aspect in dit proces is niet zozeer het antwoord op zich maar het herkennen waar en wat het probleem is. Eenvoudig gesteld is het probleem mijn beslissing om Gods Liefde van mij af te duwen zodat ik door kan gaan met gelijk hebben, met een speciaal individu te zijn. Dat is het probleem. Eens ik dit herken en ernaar kan kijken zonder mijzelf te veroordelen maak ik gebruik van het antwoord. Het genezingsproces ligt niet in de bevestiging van het antwoord van de Heilige Geest, maar in de herkenning van het probleem. Door zonder schuld of angst te kijken wordt het ego ongedaan gemaakt en krijgt het Antwoord van de Verzoening toegang om in ons bewustzijn naar boven te komen. Herinner je dat het niet onze taak is om voor de waarheid te kiezen, maar om te kiezen voor ‘de ontkenning van het ontkennen van de waarheid’ (T. 12. II. 1:5) Jezus maakt dezelfde interessante opmerking in de volgende passage uit de tekst waarin met een simpele veeg onze pijn en lijden wordt weggeveegd:
Nu wordt jou getoond dat je kunt ontsnappen. Het enige wat ervoor nodig is, is dat je het probleem beziet zoals het is en niet zoals jij het hebt opgesteld. Hoe zou er een andere manier kunnen zijn om een probleem op te lossen dat heel eenvoudig is, maar dat aan het oog onttrokken wordt door zware wolken van ingewikkeldheid, gemaakt om het probleem onopgelost te houden? Zonder die wolken zal het probleem in heel zijn primitieve eenvoud tevoorschijn komen. De keuze zal niet moeilijk zijn, want het probleem is absurd wanneer het duidelijk wordt gezien. Het valt niemand moeilijk te besluiten een eenvoudig probleem opgelost te laten worden, als het gezien wordt als iets wat hem pijn doet en wat bovendien heel makkelijk kan worden weggenomen. (T. 27. VII. 2)
Kijken naar het probleem ‘zoals het is’ betekent naar binnen kijken naar onze gebrekkige besluitvorming zodat deze kan gecorrigeerd worden. In deze eenvoudige actie wordt het defensieve schild van de gedachte en de wereld van schuld van het ego verwijderd.
(3:1-2) Je hebt recht op vrede vandaag. Een probleem dat opgelost is, kan jou geen last bezorgen.
Daarom wanneer je problemen hebt met iets dan realiseer jij je nog niet dat het antwoord binnen in je is. Hoe zou je verontrust kunnen zijn door iets dat niet bestaat en een probleem dat er niet is? Deze vraag neemt de wind weg uit de zeilen van ons ego. Wanneer je een zaak tegenover jezelf of iemand opbouwt, herinner je dan dat dit een niet bestaand probleem is - je bent letterlijk boos om niets – en dit maakt het moeilijk om je reacties nog langer te rechtvaardigen.
(3:3-6) Zorg er alleen voor dat je niet vergeet dat alle problemen hetzelfde zijn. Wanneer je dit onthoudt, zal jij niet door hun vele vormen worden misleid. Eén probleem, één oplossing. Aanvaard de vrede die deze eenvoudige uitspraak brengt.
Jezus herhaalt dit thema ontiegelijk veel. Hij wil dat we dit zo vaak mogelijk herhalen, telkens en elke keer dat we geneigd zijn om deze eenvoudige waarheid van één probleem, één oplossing te vergeten en we in plaats daarvan verblind worden door onze waarnemingen van de vorm.
(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten