maandag 21 januari 2019

Les 80 – Laat me inzien dat mijn problemen zijn opgelost. – deel 2

(4:1-20 Vandaag zullen we in onze langere oefenperioden aanspraak maken op de vrede die wel de onze moet zijn wanneer het probleem en de oplossing zijn samengebracht. Het probleem moet verdwenen zijn, omdat Gods antwoord niet kan falen.

Wanneer iets mij stoort dan zeg ik in feite tegen Jezus dat hij verkeerd is want hij zegt ons dat er geen probleem is en dat het Antwoord van God voor ons nooit faalt. Maar we spreken dit tegen en zeggen: ‘ho maar, ik zal je aantonen hoe het voor mij niet gewerkt heeft. Kijk maar wat er gaande is! Kijk maar hoe erg ik van streek ben of hoe ziek ik ben! Kijk dan naar mijn werkelijke problemen!’
Op die manier houden we echter het probleem weg van het antwoord en blijft onze ellende en pijn behouden; een prijs die we graag (en gek genoeg) betalen ten behoeve van het behoud van ons ‘gelijk’ en het ‘ongelijk’ van Jezus.
(4:3-6) Als je het ene hebt gezien, heb je ook het andere gezien. De oplossing is inherent aan het probleem. Je hebt antwoord gekregen en je hebt het antwoord aanvaard. Je bent verlost.
Het probleem en de oplossing zijn op één plaats. De oplossing is inherent aan het probleem want het probleem is nooit gebeurd. Dat is de oplossing! Herinner je dat het Verzoeningsprincipe een ‘niet-plaatsgevonden gebeurtenis’ inhoudt. Bovendien, gezien het geloof in de afscheiding en de correctie ervan in onze denkgeest is, want er is maar één denkgeest – is de strategie van het onbewust zijn van het ego beantwoord en ongedaan gemaakt.
(5) Laat de vrede die jouw aanvaarding met zich meebrengt jou nu geschonken worden. Sluit je ogen en ontvang je beloning. Zie dat je problemen zijn opgelost. Zie dat je zonder conflict bent, vrij en in vrede. Onthoud bovenal dat je één probleem hebt en dat het probleem één oplossing heeft. Juist hierin ligt de eenvoud van de verlossing. Juist hierdoor is het gegarandeerd dat ze zal werken.
De ‘beloning’ van vrede is de motivatie om het antwoord boven het probleem te verkiezen. We herkennen uiteindelijk dat het probleem ons niets anders dan pijn heeft bezorgd terwijl dit inzicht van de oplossing ons vrede schenkt. Eenvoudig! Op die manier weten we dat het de waarheid is want de waarheid is eenvoudig.
(6:1-4) Verzeker jezelf vaak vandaag dat jouw problemen opgelost zijn. Herhaal het idee met volle overtuiging zo frequent mogelijk. En zorg er vooral voor dat je het idee van vandaag op elk specifiek probleem toepast dat zich maar voordoet.
Eens te meer dringt Jezus erop aan het idee van de dag vooral te gebruiken wanneer je van streek bent. Word je er bewust van hoe snel je vergeet wat hij je geleerd heeft en vergeef jezelf dan dat je het vergeten bent, dat je de motor van het ego van haat en oordeel weer hebt laten draaien. Wanneer je je bewust wordt dat je van streek bent zeg dan zo snel mogelijk: ‘Maar het probleem is al opgelost. Koppig vasthouden dat het gerechtvaardigd is dat ik van streek ben en gelijk heb in mijn waarneming is Jezus opnieuw vertellen dat hij ongelijk heeft. Mijn verwarring bewijst dit.” Op dit zou je onmiddellijk moeten zeggen:
(6:5) Laat me inzien dat dit probleem is opgelost.
En vrede zal terugkeren.
(7) Laten we vastbesloten zijn om vandaag geen grieven te vergaren. Laten we vastbesloten zijn om vrij te zijn van problemen die niet bestaan. Het middel is eenvoudige eerlijkheid. Maak jezelf niets wijs over wat het probleem is, en je zult zeker inzien dat het is opgelost.
Om dit punt nog maar eens te herhalen: grieven zijn een manier om te zeggen dat ik gelijk heb en Jezus ongelijk; het probleem is buiten mij – kijk nu eens naar wat deze verschrikkelijke mensen mij aandoen! Eerlijkheid is dus van vitaal belang in deze en in alle oefeningen; de eerlijkheid om naar binnen te kijken en te begrijpen dat jij het allemaal zelf gemaakt hebt. Wat jou in dit proces kan helpen is de motivatie van het probleem te begrijpen: het behouden van je afgescheiden zelf. Deze herkenning is de eerlijkheid waar Jezus naar verwijst. Wat jou dan ook buiten jou stoort of je van streek maakt is er omdat jij het er geplaatst hebt zodat je het antwoord kon verbergen, het antwoord waarvan in de aanwezigheid ervan jouw afgescheiden en speciale identiteit geleidelijk aan zou verbleken. Daarom, om je zelf te behouden heb jij je ervan verzekerd dat je gelijk hebt door problemen buiten je te zien en de anderen te beschuldigen voor jouw ellendige situatie. Zoals King Lear opmerkte: ‘De manier waarop waanzin liegt’ (III, IV, 21). Aan de hand van deze lessen komen we te weten dat de gezondheid van de geest onze werkelijke keuze is want enkel uit deze gezonde keuze komt vrede en vreugde voort die onze rechtschapen beloning is. Het is hiervoor en enkel hiervoor dat we vandaag voor kiezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten