donderdag 31 januari 2019

Les 81 – Onze ideeën voor vandaag zijn de volgende


(1) Ik ben het licht van de wereld. (61)

Hoe heilig ben ik, die de functie werd gegeven de wereld te verlichten! Laat ik stil zijn in het aangezicht van mijn heiligheid. Laten al mijn conflicten verdwijnen in haar kalme licht. Laat ik mij in haar vrede herinneren Wie ik ben.

In deze eerste les vinden we een duidelijke uitspraak over wie we werkelijk zijn. Dit wordt weerspiegeld in de herinnering via de Stem van de Heilige Geest aan onze functie om de wereld te verlichten. Zoals we in de eerste bespreking van deze les konden zien is het niet een uiterlijke wereld die we verlichten, maar enkel de wereld die bestaat in de denkgeest van de Zoon van God en die duister is omdat wij ervoor gekozen hebben om naar het ego te luisteren. Door dus te kiezen voor de Heilige Geest te kiezen worden ook wij Zijn licht van de waarheid. In dit licht is conflict niet langer mogelijk. Conflict kan enkel bestaan in de duisternis van het tegengestelde denksysteem van het ego.

(2). Mochten zich bijzondere moeilijkheden lijken voor te doen, dan zouden enkele concrete toepassingsvormen van dit idee kunnen zijn:

Laat ik het licht van de wereld in mij niet verduisteren.
Laat het licht van de wereld door deze verschijningsvorm heen schijnen.
Deze schaduw zal verdwijnen in het aanschijn van het licht.

Wanneer we voor Jezus kiezen verdwijnen de schaduwen van de wereld – de projectie van onze schuld. Zolang wij voor het licht kiezen hebben deze schaduwen geen enkele macht ongeacht de vorm. Een illusie, is een illusie, blijft een illusie en heeft geen macht over de waarheid. Het is dus onze dagelijkse functie om onze percepties van de duisternis naar het licht van de waarheid van Jezus te brengen.
De volgende les behandelt vergeving, het grootste thema van Een Cursus in Wonderen.

(3:1) Vergeving is mijn functie als het licht van de wereld. (62)

Onze functie in de Hemel is om te scheppen. Dit gaat echter niet op in deze wereld waar geen referentie aan de hemel gevonden wordt. Toch heeft vergeving wel degelijk een betekenis hier. Vooruitblikkend op les 192 waar we herinnerd worden aan:

Het is je Vaders heilige Wil dat jij Hemzelf compleet maakt en dat jouw Zelf Zijn heilige Zoon is, voor eeuwig zuiver zoals Hij, uit liefde geschapen en in liefde bewaard, liefde uitbreidend, scheppend in haar naam, voor eeuwig één met God en met jouw Zelf. Maar wat kan zo’n functie betekenen in een wereld vol afgunst, haat en aanval? …
Daarom heb je een functie in de wereld in haar eigen termen. Want wie kan een taal begrijpen die zijn eenvoudig begrip verre te boven gaat? Vergeving vertegenwoordigt jouw functie hier. (Wd1. 192. 1:1-2:3)

En in de tekst omschrijft Jezus het zo:
Zoals scheppen je functie in de Hemel is, zo is genezen je functie op aarde. God deelt Zijn functie met jou in de Hemel en de Heilige Geest deelt de Zijne met jou op aarde. (T. 12. VII. 4:7-8)

Het is onze vergevingsfunctie of genezingsfunctie die ons in staat stelt het egodenksysteem los te laten, eerst door het niet meer te zien in iemand anders en dan door ons bewust te worden dat het ook niet echt in onze denkgeest aanwezig is. Dit ongedaan maken van de schuld verwijdert de blokkades die onze werkelijke scheppingsfunctie verbergt, zoals het ook onze Identiteit als Christus verborgen houdt.

(3:2-3) Door mijn functie te aanvaarden zal ik het licht in mij zien. En in dit licht zal me mijn functie helder en volkomen ondubbelzinnig voor ogen staan.

Steeds weer zien we dat de focus ligt op het verwijderen van de blokkades – de betekenis van vergeving – die het Licht van de Liefde van Christus van ons weghouden. Het is altijd goed om het begin van de tekst in herinnering te brengen:

De cursus beoogt niet de betekenis van liefde te onderwijzen, want dat gaat wat onderwezen kan worden te boven. Hij beoogt echter wel de blokkades weg te nemen voor het bewustzijn van de aanwezigheid van liefde, die jouw natuurlijk erfgoed is. (T. Inl. 1:6-7)

(3:4-5) Mijn aanvaarding is er niet van afhankelijk of ik inzie wat mijn functie is, want wat vergeving is begrijp ik nog niet. Toch vertrouw ik erop dat ik haar in het licht zal zien zoals ze is.

Dit is belangrijk. Wanneer we beginnen met ons werk met Een Cursus in Wonderen, denken we dat vergeving iets is wat we doen tegenover iemand anders en waarbij we denken dat vergeving betrekking heeft op het over het hoofd zien van het verschrikkelijke wat iemand gedaan heeft en dan zeggen dat we hem vergeven. Het gaat er echter om dat we ons realiseren ‘dat ik de zondaar ben en niet jij.’ Wat ons naar het begrip brengt dat vergeving niets te maken heeft met gelijk wie maar alleen maar met onszelf gezien er geen wereld is die los staat van onze denkgeest.
Jezus zegt dus dat we dit proces kunnen starten zonder goed te begrijpen wat het werkelijk inhoudt en we onze beklimming van de ladder kunnen beginnen zonder ons bewust te zijn van de bovenste sporten, laat staan van God Die helemaal voorbij de ladder is. Het volstaat te weten dat we verkeerd zijn over alles wat we denken, voelen en waarnemen. En we kunnen prima verdergaan zonder het antwoord op het probleem van het ego te begrijpen:

Je bent er nog steeds van overtuigd dat jouw inzicht een machtige bijdrage vormt aan de waarheid en haar maakt tot wat ze is. Toch hebben we beklemtoond dat je niets hoeft te begrijpen. Verlossing is makkelijk, juist omdat ze niets vraagt wat je niet nu meteen kunt geven. (T. 18. IV. 7:5-7)

We begrijpen nu tenminste begrijpen dat we niets weten. Dat is de eerste stap. De volgende stap nemen wordt makkelijker wanneer we oefenen, zoals hier in deze drie specifieke toepassingen staat:

4. Specifieke vormen voor het hanteren van dit idee kunnen behelzen:
(4:2-4) Laat dit mij helpen om te leren wat vergeving betekent.
Laat me mijn functie niet scheiden van mijn wil.
Ik zal dit niet benutten voor een wezensvreemd doel.
Zoals altijd vraagt Jezus ons om onze dagelijkse ervaringen te zien als kansen om te leren hoe we kunnen vergeven. We lopen even vooruit op deze latere prachtige les: Alles is een les die God me graag ziet leren (Wd1.193). We leren gebruik te maken van de juiste kracht van ons denken door van het afschuwelijke aanvalsdoel van het ego te veranderen naar het juist-gerichte doel van de Heilige Geest van genezing. We keren onze wil terug naar de Wil die God voor ons geschapen heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten