vrijdag 1 maart 2019

Les 86 – Deze ideeën worden vandaag herhaald – deel 1


(1:1) Alleen Gods verlossingsplan zal werken. (71)
Want een uiterlijk plan is ontworpen om te falen omdat elk ervan de aandacht van onze denkgeest wil afleiden – de bron van ons probleem en de bron voor onze verlossing.
(1:2-3) Het is zinloos voor mij om in het wilde weg naar verlossing te zoeken. Ik heb haar in veel mensen en veel dingen gezien, maar wanneer ik mijn hand ernaar uitstrekte, was ze daar niet.
We hebben het plan ‘zoek maar vind niet’ van het ego gevolgd en overal waar we verlossing hebben gezocht werden we teleurgesteld. Afgoden voor verlossing – onze speciale relaties – zullen altijd falen omdat ze voor dat doel gemaakt zijn, namelijk als vervangmiddel voor slechts Dat wat ons kan redden. Meer zelfs, afgoden zijn gemaakt om ons in een eeuwigdurende staat van geesteloosheid te houden, ervoor zorgend dat we nooit de kracht van de geest zouden oefenen om opnieuw te kiezen, verlossing of slavernij.
(1:4-5) Ik heb me vergist in waar ze is. Ik heb me vergist in wat ze is.
Hier wordt verwezen naar speciale relaties en naar het doel van Jezus om deze speciale relaties te vergeven, samen met hem te kijken en ons onze waanzin te realiseren door in het wild te zoeken naar dingen die ons gelukkig maken. Zo herkennen we de nutteloosheid van speciaalheid als een manier van leven: het werkt niet. Vrede en liefde zullen nooit komen zolang we vrede en liefde buiten ons zoeken. ‘Zoek niet buiten jezelf’ over de hopeloosheid van het nastreven van afgoden van speciaalheid en de hoop om enkel God te zoeken:
Een afgod kan de plaats van God niet innemen. Laat Hem jou herinneren aan Zijn Liefde voor jou en probeer Zijn Stem niet te smoren in diepe wanhoopszangen tot je eigen afgoden. Zoek niet buiten je Vader voor jouw hoop. Want hoop op geluk is geen wanhoop. (T. 29. VII. 10:4-7)
Telkens we zonder oordeel kijken naar onze zoektocht naar foutieve afgoden maken we ons vrij om een andere keuze te maken – verlossing in plaats van speciaalheid.
(1:6-8) Ik zal geen vruchteloze zoektocht meer ondernemen. Alleen Gods verlossingsplan zal werken. En ik verheug me, omdat Zijn plan nooit mislukken kan.
Wanneer we tenslotte geestelijk gezond worden beloven we niet langer tijd te verspillen in het zoeken van wat nooit gevonden kan worden door te kiezen voor het pad van vergeving, de enige manier die ons terug naar huis brengt. In die keuze wordt onze verlossing gevonden, in die keuze wordt onze vreugde gevonden.
We kijken nu naar de eerste specifieke toepassing:
(2:2) Gods verlossingsplan zal mij verlossen van hoe ik dit waarneem.
Merk op dat we niet verlost zullen worden van ‘dit’. Wat dit ‘dit’ ook mag zijn. We hoeven niet verlost te worden van een of andere situatie, maar van onze waarneming ervan. De taal is vrij specifiek en bewust: ‘Gods verlossingsplan zal mij verlossen van hoe ik dit waarneem.’ Wanneer we geneigd zijn om door iets van streek te zijn moeten we ons slechts realiseren dat dit onze waarneming, onze interpretatie is van het probleem. Niet wat we waarnemen is het probleem, iets van buiten uit, het is de manier hoe we het probleem zien, wat zoveel betekent met welke leraar wij ernaar kijken: Jezus of het ego. Wanneer we van streek zijn dan weten we dat we voor het ego gekozen hebben. Gods’ verlossingsplan roept ons op om ons denken te veranderen of met andere woorden om onze leraar te kiezen. Nogmaals, wanneer we niet gelukkig zijn met wat er gaande is moeten we ons ervan bewust worden dat dit komt omdat we voor de verkeerde stem en interpretatie van de situatie gekozen hebben.
Om dit punt nog eens te herhalen: Gods verlossingsplan is ons te laten kiezen voor een nieuwe leraar. Wanneer we met Zijn ogen naar de situatie kijken realiseren we ons dat dit een kans is om te kijken naar wat er in onze denkgeest omgaat. Wanneer we niet van streek zouden zijn door iets wat buiten ons lijkt te zijn, zouden we de mogelijkheid niet hebben om het naar binnen te brengen en ons te realiseren dat het een projectie is. Daarom zijn onze speciale relaties onze verlossers. Zij bieden ons de kans om onze verkeerde waarnemingen opnieuw te overwegen. En eens we ons er bewust van zijn dat het probleem binnenin zit zijn we vrij om een andere keuze te maken.
(2:3) Dit vormt geen uitzondering in Gods plan voor mijn verlossing.
Het vergevingsprincipe werkt altijd: ‘er is geen rangorde in moeilijkheid bij wonderen’. Geen enkele waarneming van lijden of ongemak zal veranderen wanneer we er niet voor kiezen om onze grieven en schuld opzij te zetten en de Verzoening voor onszelf te aanvaarden. Gods verlossingsplan is eenvoudig. Daarom werkt het altijd.
(2:4) Laat ik dit alleen maar zien in het licht van Gods verlossingsplan.
We kiezen dus voor de visie van Christus om onze mispercepties, onze verkeerde waarnemingen van het ego te vervangen. Merk het woordenspel op waarbij ‘licht’ op twee manieren kan gezien worden met enerzijds als ‘kans’ en anderzijds het licht dat de duisternis van onze grieven wegneemt.
(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten