woensdag 13 maart 2019

Les 88 – Vandaag zullen we deze ideeën herhalen: - deel 2


(3:1) Ik sta onder geen andere wetten dan die van God. (76)

We hebben aanzienlijk wat besprekingstijd gespendeerd wanneer we les 76 hebben gelezen en dus is deze les echt een herhaling.
(3:2-3) Dit is de volmaakte formulering van mijn vrijheid. Ik sta onder geen andere wetten dan die van God.
Net zo kunnen we zeggen: er is geen andere wil dan Die van God. Al de wetten waarvan wij geloven dat zij onze levens regeren – fysiek en psychisch – hebben alleen maar effect omdat we ervoor gekozen hebben om een ego te zijn. Door te kiezen om een afgescheiden individu te zijn en onszelf onder de ‘goddelijke’ begeleiding te stellen, onderschrijven we deze wetten. Anderzijds, wanneer we Jezus als onze leraar kiezen en onszelf boven het slagveld doen uitstijgen, hebben de ‘wetten’ van de wereld, die de ‘wetten van de onjuist-gerichte denkgeest weerspiegelen, geen macht. Hierin ligt onze vrijheid.
(3:4-6) Ik word er voortdurend toe verleid andere wetten te bedenken en die macht over mij te geven. Ik lijd alleen vanwege mijn geloof in die wetten. Ze hebben geen enkel werkelijk effect op mij.
Dit zijn belangrijke woorden. We geloven, bijvoorbeeld, in de wetten van de wereld: wanneer we gif drinken of we eten slecht voedsel dan zullen we ons ziek voelen, wanneer we onszelf blootstellen aan een virus, worden we ziek. Vervolgens geloven we dat onze ellende veroorzaakt is door schadelijke elementen die van buitenaf op ons zijn afgekomen. De waarheid echter is dat we lijden omdat we in deze wetten geloven. Jezus zegt hier zeker niet dat we ons schuldig of armzalig zouden moeten voelen, maar hij vraagt ons wel om ons bewust te zijn van de werkelijke bron van ons lijden. Die wordt niet gevonden in lichamen, noch in iets van buitenaf, maar in de beslissing van de denkgeest om zijn individualiteit te bevestigen en Christus af te wijzen. We investeren dus in de wetten van haat en de rechtvaardiging ervan. De beslissing om afgescheiden te zijn, die beschermd wordt door projectie, is de oorzaak van alle lijden.
(3:7-8) Ik ben volkomen vrij van de effecten van alle wetten behalve die van God. En Zijn wetten zijn de wetten van de vrijheid.
Anderzijds, door te kiezen om van Jezus te leren, leren we dat de enige wetten die werkelijk belangrijk zijn, de wetten van God zijn. Gezien er niets buiten Zijn Geest werkelijk is kan het ook niet anders dan dat de wetten die buiten Hem zijn niet geldig zijn. Daarom kunnen de wetten van de wereld geen effect hebben tenzij, nogmaals, we ervoor kiezen dat zij dat wel doen. Onze vrijheid ligt in onze beslissing om vrij te zijn, om onder geen andere wetten te staan dan Die van God.
Wij kijken nu naar onze drie toepassingen:
(4:2-4) Mijn waarneming hiervan toont me dat ik in wetten geloof die niet bestaan.
Ik zie hierin alleen Gods wetten aan het werk.
Laat ik hierin Gods wetten aan het werk laten en niet de mijne.
Wat we ook maar buiten ons waarnemen toont ons dat we in de wetten van het ego geloven en die in de werkelijkheid niet bestaan. Onze dagelijkse oefeningen bestaan erin om eerst door de ogen van het ego te kijken naar de wereld van speciaalheid en aparte belangen die de weerspiegeling is van zijn fundamentele wet van de afscheiding. Het herkennen van deze onjuiste waarneming laat mij vervolgens toe om aan mijn nieuwe Leraar te vragen mij Zijn correctie te leren. En zo leert de Heilige Geest mij hoe ik vergeving in praktijk moet brengen, de weerspiegeling op deze aarde van Gods wet van de Liefde. Onafgezien van de situatie waarin ik zit, onafgezien van het lijden (of het plezier) voorziet dit mij in een relatie waarin Gods wetten weerspiegeld worden en leer ik inzien hoe afgescheiden belangen mij naar de hel leiden, terwijl gedeelde doelen mij opnieuw naar de Hemel leiden die ik nooit heb verlaten, het Thuis van de wetten van liefde en leven van God.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten