vrijdag 15 maart 2019

Les 89 – Dit zijn onze herhalingsideeën voor vandaag – deel 1:


(1:1). Ik heb recht op wonderen. (77)
Deze uitspraak corrigeert de bewering van het ego dat wij straf verdienen voor onze zonde. Jezus leert ons dat we aanspraak maken op de liefdevolle correctie die het wonder schenkt aan onze doodsbange denkgeest.
(1:2-3) Ik heb recht op wonderen omdat ik onder geen andere wet sta dan die van God. Zijn wetten bevrijden me van alle grieven en stellen daar wonderen voor in de plaats.
De wetten van God zijn, in onze dromen, een uitdrukking van het Verzoeningsprincipe. Zijn Wet in de Hemel is de Eenheid van Zijn Liefde. Hier wordt de gedachte weerspiegelt die zegt dat de afscheiding nooit gebeurd is en bovendien de herkenning dat de grieven die we tegenover anderen vasthouden – onze zonden waarvan we al de anderen van beschuldigen – evenmin gebeurd zijn. De ‘zonden’ dus van onze broeders hebben geen enkel effect op ons. Jezus als onze leraar kiezen en het wonder als de correctie helpt ons bewust te worden dat alles wat we tegenover anderen vasthouden een vasthouden tegenover onszelf is. Dit heeft echter onze werkelijkheid niet veranderd.
(1:4-5) En ik wil de wonderen aanvaarden in plaats van de grieven, die niets dan een illusie zijn waarachter de wonderen schuilgaan. Nu wil ik slechts aanvaarden wat mij krachtens de wetten van God toekomt, zodat ik dat kan benutten voor de functie die Hij mij gegeven heeft.
Het belangrijke punt dat steeds overnieuw wordt benadrukt is dat we voor grieven kiezen omdat we bang zijn voor de liefde in onze denkgeest omdat, in de aanwezigheid hiervan ons speciale bestaan verdwijnt. Onze grieven zijn dus doelgericht en tot wij ons doel veranderen – van ons verblijf in de slaap naar het ontwaken – zullen onze grieven blijven aanhouden, zo niet onbewust en blijven zij hyperactief in de kluis van schuld, ver buiten ons gewaarzijn. Onze vergevingsfunctie blijft voor ons ook verborgen zolang wij aan de wetten van schuld en projectie van het ego blijven gehoorzamen in plaats van aan de wetten van God.
De specifieke toepassingen van vandaag volgen direct op het onderricht van de les:
(2:2-4) Hierachter schuilt een wonder waar ik recht op heb
Laat ik geen grieven hebben tegen jou, [naam], maar je in plaats daarvan het wonder schenken dat jou toebehoort.
In het ware licht gezien biedt dit mij een wonder aan.
Opnieuw merken we hier de eenvoud op van de boodschap van Jezus: geen ingewikkelde formules of oefeningen; geen complexe metafysica of theologie. Het enige wat we moeten doen is, met zijn liefde zacht naast ons, observeren hoe onze oordelen ons weghouden van de vrede waar we zo naar verlangen. Elke gebeurtenis gedurende de dag biedt ons de kans om onszelf te vergeven door voor het wonder te kiezen in plaats van voor een grief.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten