maandag 25 december 2017

Les 3 ~ Ik begrijp niets wat ik in deze kamer [in deze straat, uit dit raam, op deze plek] zie.

Niets in deze kamer betekent iets omdat ik er de betekenis aan gegeven heb die het heeft. En gezien ik er de betekenis aan gegeven heb hoe kan ik die van betekenis afgescheiden ben, dit dus begrijpen? 

Gezien vanuit het standpunt van het ego kan ik dit wel begrijpen omdat het als doel heeft deze wereld en mijn ervaring erin werkelijk te maken. Maar echt begrijpen kan ik niet want het doel van de wereld - zoals reeds eerder uiteengezet is – is mij te verhinderen om dit te begrijpen. Een juist begrip maakt mij bewust van het doel dat ik aan alles en iedereen geef. Want nogmaals, een van de belangrijkste doelstellingen van deze eerste lessen is dat wij ons nederig opstellen zodat wij ons er bewust kunnen van worden dat we niets begrijpen. Dit is de basis voor de belangrijke – zo niet schitterende – regel in de tekst: ‘Je bent er nog steeds van overtuigd dat jouw inzicht een machtige bijdrage vormt aan de waarheid en haar maakt tot wat ze is’. (T. 18. IV. 7:5)

Zoals we reeds gezien hebben begint deze les met de nadruk te leggen op het feit om niet één uitzondering te maken.

(1:1) Pas dit idee op dezelfde wijze toe als de twee voorgaande, zonder enig onderscheid te maken.

Wat met andere woorden wil zeggen ‘ik begrijp er niets van’. Ik denk dat ik begrijp waar een pen of een kopje toe dient, maar hun ultieme doel - mij vast te houden in de illusie en buiten de Hemel - begrijp ik echter niet. Mijn ego verteld mij dat de pen bedoeld is om ermee te schrijven, dat het kopje is om er uit te drinken, dat kleren er zijn om je lichaam te bedekken, maar ik begrijp het onderliggende doel van het ego niet voor deze en alle andere aspecten van de materiële wereld.

(1:2-5) Wat je ook ziet wordt een geschikt onderwerp voor de toepassing van het idee. Zorg ervoor dat je je niet afvraagt of iets geschikt is voor de toepassing van het idee. Dit zijn geen oefeningen in oordelen. Alles is geschikt, als je het ziet.

Al zijn we ons hier niet bewust van, zeker is wel dat we de toepasselijkheid op sommige dingen in vraag stellen. Want nogmaals, er is niemand die niet geloofd dat zijn arm minder belangrijk is dan een appel of een knoop. We geloven dat er een groot en belangrijk verschil tussen is. ‘Alles is geschikt als je het ziet’ omdat als ik het zie het niet echt kan zijn. Dat is omdat we met onze ogen kijken en onze ogen, net zoals onze zintuigen, speciaal gemaakt zijn om helemaal niet te zien. Met andere woorden, ze werden door het ego gemaakt om buiten de denkgeest te zien, terwijl ware visie enkel in de denkgeest is. Het is deze fundamentele onwerkelijkheid die alles in deze wereld verbindt.

(1:6-7) Sommige dingen die je ziet kunnen een emotioneel geladen betekenis voor je hebben. Probeer zulke gevoelens opzij te zetten en gebruik deze dingen zoals je elk ander ding zou gebruiken.

Wat aan deze lessen, wanneer je er diep op ingaat, nuttig is, is dat zij alle onbewuste en verborgen waarden aan de oppervlakte brengen, net zoals de projectieve testen die door psychologen gebruikt worden om de onderliggende dynamiek van iemands stoornis te helpen begrijpen. Ook in de volgende lessen komt dit thema nog aan bod.

(2) De bedoeling van deze oefeningen is je te helpen je geest te bevrijden van alle vroegere associaties, de dingen precies zo te zien zoals ze zich nu aan je voordoen en te beseffen hoe weinig je er werkelijk van begrijpt. Het is daarom essentieel dat je je geest volkomen open houdt en niet door oordelen laat belemmeren bij het uitkiezen van de dingen waarop het idee voor de dag toegepast dient te worden. Voor dit doel is het een gelijk aan het ander, in dezelfde mate geschikt en daarom in dezelfde mate nuttig.


Tot hiertoe is dit de meest diepzinnige toelichting en de betekenis ervan zou ruimschoots duidelijk moeten zijn. Jezus probeert ons hier te helpen om het verleden los te laten omdat zolang het verborgen blijft voor ons bewustzijn wij het niet ongedaan kunnen maken. Omdat het verleden steeds weggeduwd wordt, komt het keer op keer zijn met schuldbeladen kop opsteken. De manier om dit ongedaan te maken ligt in het principe die de basis vormt voor deze lessen: de inherente gelijkheid van alle illusies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten