zaterdag 3 januari 2015

Thema's uit Een Cursus in Wonderen - 33 – Nieuwjaarsboodschap



Het einde van hoofdstuk 15 werd opgeschreven door Helen rond oudejaar en het eindigt met wat effectief de oplossing van de Cursus is voor het nieuwe jaar. En terwijl het nu juist kwam op het moment van oud naar nieuw is het een besluit dat we elk jaar en elke dag van het jaar en elk jaar moeten vernieuwen.
Dus bijna op het einde van hoofdstuk 15 zegt Jezus tegen ons: ‘Maak dit jaar anders door alles hetzelfde te maken.’ (T15.XI.10:11) Maak dit jaar anders door alles hetzelfde te maken.

En hiermee bedoelt hij dat we dit jaar anders moeten maken dan al die andere jaren, we moeten deze dag anders maken dan alle andere dagen, we zouden onze relaties die we nu ervaren, anders moeten maken dan al die andere relaties in ons leven door alles wat er gebeurt te zien als hetzelfde.

En het is deze algehele gelijkheid van alle dingen in deze wereld die werkelijk de kern van de vergevingsboodschap van de Cursus raakt. In feite is vergeving niet mogelijk wanneer dit niet herkend wordt. Het is het antwoord van de Cursus op de eerste wet van de chaos in hoofdstuk 23 en die het denksysteem van het ego samenvat: er is een rangorde in illusies, niets hier is hetzelfde, alles is hier verschillend. Sommige dingen zijn beter dan andere, sommige mensen zijn vriendelijker dan andere, sommige mensen zijn zondiger dan andere, sommige mensen zijn heiliger dan andere, enz. enz., terwijl het feit van dit alles is dat wanneer de wereld een illusie is, wat inderdaad de centrale metafysische stelling is van de Cursus, wanneer de wereld een illusie is dan is alles wat hier is precies hetzelfde, het is evenzo een illusie.

Zoals het geschreven is in het begin van hoofdstuk 18 (T18.I.7:6-8:1) in het stuk over veren: laat al onze speciale relaties zijn als veren voor de wind en laat ze vrolijk wegwaaien want ze zijn allemaal hetzelfde. Alles is hier hetzelfde omdat alles hier even onwerkelijk is.

Wat het ego nu echter gedaan heeft is zeggen dat er niet alleen de afscheiding is, maar er is ook verscheidenheid die begint bij het oorspronkelijke geloof dat we anders zijn dan onze Schepper en Bron. En dit dragen we mee in elk aspect van ons leven, we zien verschillen daar waar geen verschillen zijn.

Deze totale waarneming van verschillen is gesteund op het geloof dat het lichaam werkelijk is, want lichamen zijn inderdaad verschillend. Persoonlijkheden zijn verschillend, lichamen zijn verschillend, voorwerpen zijn verschillend. En als we van hieruit gaan veralgemenen zijn situaties verschillend, relaties zijn verschillend, gebeurtenissen zijn verschillend, maar in feite, nogmaals is een illusie een illusie en blijft een illusie. Eén keer nul blijft nul net zoals duizend keer nul, nul blijft

En dus maken we dit jaar anders door alles hetzelfde te maken, nogmaals, als voornemen voor het nieuwe jaar, door te begrijpen dat alles wat hier gebeurt ons dezelfde mogelijkheid biedt. Het biedt ons de gelegenheid om ofwel te kiezen voor de raad van het ego wat iedereen verschillend maakt waardoor sommige aanvallen op andere mensen gerechtvaardigd zijn, in principe het rechtvaardigen van onze speciale liefde- en speciale haatrelaties. Of te kiezen voor de wijsheid van de Heilige Geest, voor Zijn liefdevolle woorden die ons zeggen dat er niets wat van buiten uit komt enig effect op ons kan hebben. En omwille hiervan is alles hetzelfde.

Wanneer er niets uiterlijks enig effect kan hebben op ons, wanneer er niets uiterlijks ons vrede kan bieden, niets uiterlijks ons kan kwetsen, niets uiterlijks kan ons verdrietig maken of gelukkig, dan wordt alles dus hetzelfde.

Wat dus van belang is, het enige criterium dat belangrijk is om te onthouden, is voor welke leraar we in onze denkgeest kiezen. Dat is de sleutel.

Wanneer we Jezus of de Heilige Geest kiezen als onze leraar dan wordt alles in de wereld als hetzelfde waargenomen. Wanneer Zij onze leraar zijn, dan is dit (wat dus is wanneer onze denkgeest voor hen kiest) de heilige relatie waar de Cursus over spreekt. En van zodra wij die relatie in onze denkgeest heilig hebben gemaakt wordt elke relatie heilig. Dat moet wel zo zijn want projectie maakt waarneming. Wat we voor waar aannemen in onze denkgeest en projecteren of uitbreiden zal datgene worden wat we zullen waarnemen en wanneer we met de perceptie beginnen dat alles liefde is en dat de afscheiding een droom is (wat het Verzoeningsprincipe is) dan wordt alles en iedereen waargenomen door de lens van de liefde.

Anderzijds, wanneer we bang worden voor die liefde en we kiezen voor het ego als onze leraar (wat de enige speciale relatie is) dan worden al onze relaties speciaal. Ze worden allemaal onheilig, ze worden allemaal doordrongen van schuld die de eigenschap is van het denksysteem van het ego. Daarom is alles hetzelfde. Wanneer ik voor het ego kies als mijn leraar, dan wordt alles in de wereld gezien als hetzelfde: een bron van schuld, een bron van zonde, een geloof in straf, lijden en dood. Kies ik echter voor Jezus als mijn leraar dan wordt alles, nogmaals, gezien door de lens van zijn liefde en zijn vrede en is iedereen hetzelfde gedurende mijn dag, mijn week, mijn maand, mijn jaar, gedurende de rest van mijn leven en wordt ik mij er bewust van dat elke verandering die ik in mezelf ervaar afkomstig is van die verandering van leraar. En wanneer ik niet gelukkig ben met hoe ik mezelf ervaar, ik voel mij schuldig, boos, angstig, depressief enz. dan ligt het probleem niet in iets wat buiten mij is of dit nu in het lichaam is van iemand anders of van mezelf, maar het probleem ligt in de verkeerde keuze die ik gemaakt heb in mijn denkgeest en die ik makkelijk kan corrigeren.

En het is dit voortdurend terugkeren naar het keuzemakende gedeelte in onze denkgeest zodat we opnieuw zouden kiezen, die de kern vormt van het gebed, en de oplossing voor Nieuwjaar, van Jezus.

 
Laat ons daarom besluiten dat we van nu af aan verder gaan met ons leven, niet door macht te geven aan gelijk wat buiten ons, maar enkel en alleen aan de mogelijkheid van ons denken om te kunnen kiezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten