vrijdag 14 mei 2021

Les 135 ~ Als ik me verdedig, word ik aangevallen. Met commentaar door Jezus.

 


Gezegend ben jij. Ik ben degene die je kent als Jezus.

Een verdedigend gedrag maakt jou oud en ziek omdat jij je gedurig aan voorbereidt op strijd. Je functioneert voortdurend in een staat van vluchten of vechten, je scheidt je steeds verder af of je gaat razendsnel in de aanval. Het is het verdedigingsmechanisme van het ego die gevaar waarneemt.

Dit is heel logisch wanneer je weet dat het doel van het ego boven alles is om het lichaam in leven te houden en als je gelooft dat er daarbuiten gevaar is. Je denkt allerminst wondergericht, maar handelt alsof er een aanval zit aan te komen, een dierlijke reactie als het ware die voor heel wat stress binnen in het lichaam zorgt. De wetenschap is zelfs in die mate gevorderd dat de stresshormonen gemeten kunnen worden, het speelgoed van het ego kan gemeten worden.

Defensief gedrag van het ego bestaat dus uit een vecht of vlucht aanpak: of je valt aan of je vlucht weg om dan later aan te vallen.

Maar wat is het dat je wil beschermen? Stel jezelf deze vraag terwijl je deze tekst bestudeert. Wat verdedig ik? Verdedig ik mijn lichaam omdat ik denk dat ik zal sterven? Is het mijn reputatie? Mijn geld? Wat plaats ik boven vrede? Wat verkies ik boven liefde?

Want dat is het wat je opgeeft als je een verdedigende houding gaat aannemen. Je staat op het slagveld van het ego en vergeet dat vergeving, moed, openheid en verdedigingsloosheid je een heel andere ervaring zullen geven dan vechten of vluchten.

Bovendien geef je zoveel mooie dingen op wanneer je ten aanval trekt en je frequentie aanzienlijk naar beneden gaat.

Stel dat iemand jou beledigd. Voor dat je kennis gemaakt had met Een Cursus in Wonderen was je wellicht in de tegenaanval gegaan om jezelf op die manier te beschermen. Maar hoe is het als jij je nu openstelt voor wat die ander zegt.
Men heeft jou bijvoorbeeld met vrij harde woorden van iets beschuldigd. Kan je dan in plaats van je direct te verdedigen, luisteren naar wat men te zeggen heeft? Kan jij je geest en hart openen en de ruimte geven voor de waarneming van de ander? Kan je met een nieuwsgierigheid aannemen hoe die ander jou ziet en hoe jij je volgens die ander gedraagt?

Het is een leermoment. Het is een moment van groei. Het is een moment om te vergeven, want dat is wat je dan doet. Je handelt vergevingsgezind wanneer je de verdediging opzijzet en benieuwd bent wat de ander te vertellen heeft of jou wil laten zien.

Het is misschien wel de parel die je zal missen wanneer jij je defensief opstelt.

Geef dus aandacht aan jouw weerstand en ga naar binnen terwijl jij je afvraagt waar je bang voor bent, wat je verdedigt, wat er zo waardevol is dat je zelfs bereid bent er je vrede voor op te geven.

Ik ben degene die je kent als Jezus. Ik zie je morgen terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten