zondag 3 januari 2021

Les 4 ~ Deze gedachten betekenen niets. Ze zijn net als de dingen die ik in deze kamer [in deze straat, uit dit raam, op deze plek] zie. - Met commentaar door Jezus.


 

Jullie zijn inderdaad gezegend. Ik ben degene die jij kent als Jezus.

Het verheugd mij dat je hier bij de vierde dag bent. Dit is geen geringe prestatie wanneer je in acht neemt dat dat deel van jouw denkgeest, dat jij als jouzelf kent, absoluut geen interesse heeft in dit proces. Bij deze evolutie van je bewustzijn kom je een aspect van je geest tegen die met jou in discussie gaat over dat wat je probeert te doen. Je hoort een stem in je denkgeest of er is wrevel of je voelt weerstand bij het doen van deze lessen.

In dit vroege stadium is het dus heel belangrijk dat je goed begrijpt dat het grootste deel van jouw bewustzijn geen enkele interesse heeft in een spirituele evolutie of van een uitbreiding van je bewustzijn. Meer nog, het gaat volledig in verzet.

Waar komt dit vandaan? Je hebt namelijk de keuze voor afscheiding gemaakt. Je koos er voor om hier op deze plek te komen waar het vooral liefde is die ontbreekt. Jouw lichaam en jouw individuele voorkomen toont jouw geloof in individualiteit en afscheiding aan. En in deze individualiteit en afscheiding ben je, door de gemeenschap waarin je leeft, hier in grootgebracht. Wanneer er van jou dus dingen gevraagd worden om te doen, maar die volledig ingaan op jouw maatschappelijke training, op dat voortdurend goed gevoed (soms op luide en/of onaangename manier) deel van jouw denken dat gewend is aan het krijgen van zijn zin, zal dat er niet blij mee zijn.

Je kan het een beetje vergelijken wanneer je naar de fitness gaat. De eerste dagen in sputteren de spieren ook fel tegen en je weet dat dit moeilijker wordt dan je had gedacht. Het is dan goed om jou de motivatie voor jouw fitness-oefeningen goed te herinneren omdat je weet dat dit jou zal geven waar je naar verlangt.

Voor de les van dag 4 is dat niet anders. Het is niet zo dat je ineens het leven leeft dat je voor ogen had. Alles is nog steeds even vanzelfsprekend als toen je begon aan deze reis.

Kom dus niet op jouw beslissing terug. Pleeg geen sabotage door te zeggen dat je dit niet kan en dat dit te veel moeite vraagt, maar keer terug naar het moment waarop je voor jezelf uitgemaakt hebt dat er een andere, een betere manier moest zijn.

Je moet goed begrijpen dat de manier waarop jij je gedraagt het gevolg is van hoe jij je voelt en hoe jij denkt en dat je gevoelens en gedachten komen uit jouw geloof over wat er echt is aan deze wereld. En wanneer jouw geloof over de realiteit – de wereld, wat je bent, wie je bent en waarom je hier bent – niet correct is, dan dient jouw manier van handelen jou niet omdat het gebaseerd is op een leugen.

Stel jezelf op dag 4 dus weer op dezelfde lijn met jouw eerder gemaakte keuze: Een jaar lang ga ik de lessen doen van Een Cursus in Wonderen. Ik ga kijken wanneer mijn denkgeest tegensputtert, want in mijn denkgeest is er ook een deel dat nieuwsgierig is naar wat er staat te gebeuren en dat gretig uitkijkt naar het voortzetten van de oefeningen. Maar er is ook een ander deel van mijn denkgeest die hier niet zo blij mee is. Ik zet nu een stapje terug en blijf niet langer betrokken  bij deze twee aspecten van mijn denken. Ik ga dit nu observeren en zeg: ‘Ik heb een keuze gemaakt en blijf vasthouden hieraan om de lessen van de cursus te doen, om te kijken wat er gaat gebeuren en te zien of er een duidelijke waarneembare verbetering is van mijn leven.’ Wij zijn hier samen voor jou.

Ik ben degene die je kent als Jezus en het doet mij goed dat je hier vandaag bij mij was. We kijken ernaar uit om morgen weer samen te zijn en spreken je binnenkort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten